Presenterad slutrapport och ny projektstart

Tis 23 apr 2024 13:10

Knappt hann CER-forskarna Edith Andresen och Helene Lundberg presentera slutrapporten ”Platsers attraktivitet: Sundsvall” innan ett uppföljande projekt startades upp inom ramen för Mittuniversitetets och Sundsvalls kommuns samverkansavtal.

Mittlyftet_edith och Björn
Edith Andresen, CER/Mittuniversitetet och Björn Wigge vid Mittlyftet 23 april, där de presenterade delar av resultatet från slutrapporten ”Platsers attraktivitet: Sundsvall”.

Det avslutande ökade kunskapen om varför kvinnor i så hög grad flyttar ifrån regionen, vilka faktorer (personliga och platsbundna) som påverkar detta, liksom viljan att stanna kvar alternativt flytta tillbaka, samt vilken typ av faktorer som motiverar en flytt till en särskild plats. Projektet identifierade också vilka insatser som riktas och har riktats mot denna målgrupp. Slutrapporten innehåller många intressanta slutsatser, bland annat att det behöver göras en kulturförflyttning för att stärka Sundsvalls attraktivitet.

Med den pågående revideringen av kommunens stadsvision som utgångspunkt för regional utveckling ämnar det uppföljande projektet bidra med forskningsbaserad kunskap om faktorer som påverkar platsers attraktivitet och därmed möjligheterna till tillväxt samt att utveckla en modell för ett sådant utvecklingsarbete. I detta projekt medverkar förutom Edith och Heléne även Peter Öhman vid CER och Lars Westin vid CERUM vid Umeå universitet.

Sidan uppdaterades 2024-04-23