Hållbarhet som affärsidé

Spara favorit 21 maj maj 2018
Linnea Eriksson och Therese Svensk, grundare av PURE ACT.

Therese Svensk och företagspartnern Linnea Eriksson har tagit fram en produkt med uppgift att hjälpa företag att bli mer hållbara.

Det handlar om en webbaserad plattform som företag kan använda för att systematisera och kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Plattformen är avsedd för företag som tycker att det är svårt att arbeta med hållbarhet och har begränsade resurser i fråga om tid, kunskap och ekonomi. 

– För ca sex månader sedan startade vi företaget PURE ACT och vi har redan inlett samarbeten med Bra Miljöval, Svenska FSC och GodEl med flera, säger Therese Svensk. 

Duon träffades under sin första tid på Mittuniversitetets ekonomprogram för fem år sedan, och har hängt ihop sedan dess.
– Affärsidén till PURE ACT fick vi under vårt fjärde studieår och idén utvecklades sedan under vår gemensamma magisteruppsats, säger Linnea Eriksson som hyllar professorn och handledaren Peter Öhman vid CER samt det innovationsstöd de fick via MIUN innovation.
– Det här innebar att vi var redo att dra igång vår verksamhet direkt efter examen, säger Therese Svensk och förklarar att deras plattform som nu är lanserad är utrustad med drygt 180 konkreta hållbarhetsåtgärder inom miljömässiga och sociala segment. Med åtgärderna följer tips på hållbara leverantörer, miljömärkningar och investeringsprojekt som underlättar implementeringen av olika åtgärder.

PURE ACT

Tillbaka till toppen
Stäng meny
Favoriter /globalnavigation/closemenu

Installera webbappen på din iPhone eller iPad: klicka på   och lägg till på hemskärm.