Tis 20 aug 2019 16:20

I somras tog Jack Eriksson, student på ekonomprogrammet i Sundsvall, VM-guld i islandshäst vid tävlingarna i Berlin. Nu försöker han kombinera elitsatsningen med sina studier i ekonomi. – Det är inte lätt, men det går, säger han.

Jack Eriksson tar VM-guld
Foto: Sofie Lahtinen Carlsson

Egentligen är den dagliga skötseln och träningen av Jacks två islandshästar ett heltidsjobb, men medan han pluggar måste han dra ned på tiden i stallet till ett minimum, och då blir det som minst cirka tre timmar om dagen. Ändå lyckades han bli världsmästare i sin gren, tölt, i somras.
– När jag började plugga i Sundsvall för ett år sedan så tog jag med mig hästarna hit, annars hade det aldrig gått. Jag lägger ned hela min själ i stallet, så det kan jag inte vara utan.

Snyggast i klassen
Att tävla i gångarten tölt innebär att framföra sin häst i flera olika tempon. Domarna bedömer sedan, precis som i dressyr, kvaliteten på gångarten och hur snyggt det ser ut. 19-årige Jack tävlade med sin häst Milla från Ammor i ungdomsklassen, och domarna gillade det de såg.
– Det är helt otroligt, jag kan inte förstå det riktigt än. Det här är ganska litet i Sverige, men utomlands är det riktigt stort, säger han.

Satsar dubbelt
Jack Eriksson, som kommer från Kärlarne, är uppvuxen med hästar och har ridit i hela sitt liv. Det är något han tänker fortsätta med, även om han också ser nyttan med att utbilda sig.
– Jag vill fortsätta satsa på ridningen, men jag vill inte jobba med det, därför har jag börjat plugga. Elitsatsningen vill jag ha vid sidan av, säger han.

Sidan uppdaterades 2019-08-28