CERforskare deltar på vetenskapsveckan

Fre 27 nov 2020 16:00

CER har medverkat med två webbinarier om ekonomisk forskning under Mittuniversitetets vetenskapsvecka 23-27 november.

ForskarFredag Science Afternoon

Webbinarium 26 november:  Hur skapar vi en hållbar stad och livsstil?

Den 26 november hölls ett webbinarium inom ramen för Mittuniversitetets vetenskapsvecka om den planerade ekobyn nära Jamtli i Östersund som håller på att ta form.

Tanken med ekobyn är att skapa förutsättningar och sprida kunskap om alternativa bygg-, ägande- och boendeformer. Dessa ska i sin tur ska öka vår självförsörjning, och krisberedskap – samtidigt som vi minskar klimatavtrycket och förbättrar både vår boendekvalitet och sociala hållbarhet.

Projektet samarbetar med forskare och studenter från Mittuniversitetet under namnet Jamtli Living University, och är finansierad av Leader och Region Jämtland Härjedalen.

Medverkade vid webbinariet var Kevin Denham, projektledare Jamtli, Lars-Åke Mikaelsson, forskare inom ekoteknik, Lovisa Högberg, forskare vid CER samt hållbarhetskoordinatorn Sepideh Razavi. Samtalsledare var Ronney Wickzell, presskommunikatör. Samtliga utom Kevin Denham är verksamma vid Mittuniversitetet. Läs mer om Jamtli Living University här

Webbinarium 27 november: Ekonomisk Jämställdhet - kan vi uppnå det?

Den 27 november hölls ett webbinarium inom ramen för Mittuniversitetets vetenskapsvecka om ekonomisk jämställdhet. Webbinariet tar utgångspunkt i pensionssystemens uppbyggnad, bankers kreditstrategier, mikrolån och hur olika instanser kan samverka strategiskt för att skapa förutsättningar för ekonomisk jämställdhet och mångfald på ett hållbart sätt.

Medverkade vid webbinariet var forskarna Edith Andresen, Darush Yazdanfar och Anna-Karin Stockenstrand, samtliga verksamma vid CER.

Lovisa_jamti
Se filmen med Lovisa Högberg där hon berättar om sina tankar kring projektet Jamtli Living University

Sidan uppdaterades 2020-11-27