Ekonomstudent utvecklar hållbara stearinljus

Fre 02 jul 2021 07:58

En satsning på ett hållbart värmeljus har lett till en hyllad startup. Axel Häger, ekonomstudent vid Mittuniversitetet, har fram tills nu fått bidrag och investeringar på 1,8 miljoner kronor från bland annat ALMI, Vinnova och Miun Holding för sin innovation. Nu vill han förändra hela ljusindustrin.

Personporträtt, Axel Häger, student i mörkblå kavaj och glasögon
Foto: Jens Blixth

Samma vecka som Axel Häger började på ekonomprogrammet kontaktade han innovationsrådgivningen vid Mittuniversitetet. Det var dags att diskutera en framtida företagssatsning som ska tillverka framtidens hållbara värmeljus.

Axel Häger är 28 år och bosatt i Östersund. Innan han började studera på Mittuniversitetet hade han en teknisk inriktning och jobbade inom petrokemisk industri. Han fick idén om att tillverka hållbara värmeljus genom att media, varje år runt juletid, uppmärksammar hur mycket värmeljus som slängs och inte återvinns.

Varje år säljs det upp emot 15 miljarder värmeljus i Europa. Det går åt tiotusen ton aluminium för att tillverka kopparna som stearinet ligger i, där det allra mesta inte återvinns. Problemet är att i aluminiumkoppen ligger en vekeshållare av stål som man måste separera, vilket väldigt få personer gör. Vissa slänger det i brännbart och vissa i metallåtervinningen, där aluminiumet förbränns medan stålet återvinns.

— Det medför stora förluster av det fossila aluminiumet som annars är ett väldigt bra material. Det går att återvinna i stort sätt oändligt många gånger utan att det blir försämrat. Det var där jag började egentligen, att hitta en lösning på det, säger Axel Häger.

Det nya hållbara värmeljuset

Illustration: Carl Åhlander

Jord innovation, Axels nya företag, har utvecklat ett nytt värmeljus och planen är inte att man ska återvinna materialet utan göra det komposterbart. Eftersom värmeljus är en engångsprodukt behöver man inte använda så värdefullt material, utan man ersätter alla metaller och plaster till ett förnybart biomaterial. När produkten är använd så kastar man resterna i hemkomposten. Det är en lättare hantering vilket kommer leda till att fler konsumenter gör rätt och en mindre påverkan på miljön.

— I stället för att försöka utbilda alla som använder värmeljus i hur man ska återvinna, är det lättare att producera bättre produkter, säger Axel Häger.

Just nu håller Jord Innovation även på att utveckla ett nytt stearin. Idag tillverkas ljus av antingen stearin eller paraffin. Paraffin är en fossil råvara och stearin är tillverkat av antingen animaliskt eller växtbaserat fett/olja, vanligtvis palmolja. Man kan säga att de klassiska stearinljusen är slakteriavfall men idag är största delen av ljusen som säljs tillverkade av antingen paraffin eller palmolja. Om vi skulle byta ut alla ljus som säljs i Sverige mot ett hållbart stearin skulle vi minska koldioxidutsläppen lika mycket som om vi tog bort 15 000 bensindrivna bilar från våra vägar.

— Jag tittade på hur ett stearin är uppbyggt och vilken råvara vi har här uppe. Vi har gott om skog och därför håller vi nu på med ett projekt där vi utvecklar nytt stearin från tallolja. Det blir väldigt hållbart ser det ut som. Vi tar vara på en förnybar sidoström från pappersbruken i stället för att skörda palmolja på andra sidan jorden för att sedan fraktas hit till Norden, säger Axel Häger.

Investeringar skapar möjligheter

Jord Innovation har bland annat fått 300 000 kr i beviljade bidrag från Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. Över 900 företag sökte bidrag där endast 160 av dem blev utvalda, varav Jord Innovation var en av dem. Inte långt efter det investerade Miun Holding 500 000 kronor i Jord Innovation.

Axel har verifierat sina idéer med hjälp av innovationsstödsystemet på lärosätet med finansiering av Vinnova med flera.

— Jag är väldigt tacksam för den vägledning jag fått av innovationsrådgivarna. De har kunskaper inom bland annat hållbarhet och immaterialrätt samt erbjuder sin experthjälp till studenter på universitetet.  Det som jag gör kräver mycket forskning och utveckling och eftersom jag inte kan alla bitarna själv så måste jag ta hjälp och den hjälpen kostar ofta pengar. Det är en förutsättning att man ska komma fram, att det finns pengar i de tidiga skeendena, säger Axel Häger.

Bidragen och investeringarna kommer att hjälpa bolaget att komma ut på marknaden snabbare. När man utvecklar produkter inom ljusindustrin krävs det att man uppfyller vissa standards för att få sälja produkterna. Man tittar på bland annat brandsäkerhet och sot-egenskaper. Bidragen kommer bland annat att finansiera dessa tester så att produkterna blir godkända för global försäljning. Dessutom har Axel börjat rekrytera personer som kommer vara med i hans team.

Framtiden ser (värme)-ljus ut

Redan till vintern siktar Axel på att ha en produkt testad hos kund. 2022 förväntar han sig sälja i större skala, beroende på var i processen han är i att producera. Vart produktionen kommer ligga är ännu oklart, men Axel tycker att det finns intressanta synergieffekter kopplat till befintlig industri i Sverige.

— Det finns få ljustillverkare i Sverige. Det känns som att Sverige idag är på frammarsch när det kommer till hållbara industrier och med tanke på hur mycket ljus vi importerar så vore det önskvärt med större produktion i Sverige.

Foto: Carl Åhlander

Sidan uppdaterades 2021-10-08