Vad är pengar och hur får man pengar att växa?

Tis 14 sep 2021 08:56

I september deltog CER vid Sveriges mest spridda vetenskapsfestival. På fredagen den 24 september pratade CERs forskarstuderande Dennis Hedback pengar och ekonomi med elever i årskurs 5.

Dennis Hedback

— Personligen anser jag att de flesta barn lär sig alldeles för sent om hur pengar egentligen fungerar. Ju tidigare man förstår sig på pengar, desto tidigare kan man också tjäna pengar, spara pengar, och få pengar att växa, säger Dennis Hedback.

På den digitala lektionen den 24:e september diskuterade Dennis med 5 femte klassare om pengars värde och hur man i mellanstadiet kan börja spara för saker man verkligen vill ha. Det blev ett spännande samtal där  eleverna fick ta del av en hel del tips på hur man aktivt kan spara och planera sin ekonomi redan som ung.

Om Barnens universitet

Projektet Barnens universitet pågår mellan januari 2020 och juni 2022 och är finansierat av allmänna lärosätesprojektmedel på Mittuniversitetet. Syftet är att väcka intresse för vetenskap och högre studier bland barn och unga i regionerna Västernorrland och Jämtland.
Läs mer om Barnens universitet här

Dennis Hedback pratar ekonomi med Alve och Signe

Hur gör man en budget?

Vad är ekonomi och en budget egentligen? Hur kan man spara och tjäna pengar i tidig ålder? Se filmen där CERs forskarstuderande Dennis Hedback pratar ekonomi med elever i årskurs 5.

Lena Burman

Kommunikatör|Communications Officer