Framtiden för svensk journalistik i fokus – Ny bok och podd med Ingela Wadbring
Ingela Wadbring utforskar medielandskapets utveckling i den nya upplagan av Det svenska medielandskapet och ger tre spådomar om journalistikens framtid i en ny podd med Jonas Harvard.
Den 26 juni 2024 släpptes den senaste upplagan av boken Det svenska medielandskapet: Kampen om opinionsbildningen och journalistiken, där Ingela Wadbring, professor i medieutveckling vid Mittuniversitetet, är en av författarna. Boken tar ett omfattande grepp om den svenska mediebranschen och utforskar förändringarna i allt från traditionella medier till digitala plattformar.
I boken diskuteras dagens och framtidens villkor för journalistik och opinionsbildning, och genom en historisk överblick får läsaren en förståelse för de strukturer som formar dagens medielandskap. Digitaliseringens påverkan är i fokus, och boken har därför uppdaterats med ett särskilt avsnitt om plattformslogikens framväxt och hur den förändrar medielogikens roll.
För att ytterligare fördjupa samtalet om boken har Ingela Wadbring tillsammans med professor Jonas Harvard från Mittuniversitetet släppt ett poddavsnitt, där hon presenterar bokens innehåll och, motvilligt, bjuder på tre spådomar för framtidens journalistik.
Jonas Harvard i poddstudion. Fotograf: Ingela Wadbring.
Lyssna på podden för att höra mer om vad som väntar för svensk journalistik och för att ta del av de tankar som format den senaste utgåvan av Det svenska medielandskapet.