Högsäsong för Ullareds shoppingturister

Mån 13 aug 2012 15:46

Regn eller strålande solsken spelar ingen större roll för de som planerar sin semesterresa efter shoppingen. För shoppingturisterna är det högtryck hela sommaren.

Ullared

Svensk Handel räknar med att var tionde detaljhandelkrona kommer från turister som shoppar på sin semester och att de lägger över 30 procent av resekassan på handel. För vissa avgör shoppingen var semesterresan går.

Landets mest kända exempel är halländska Ullared med lågpristemplet Gekås där en färsk universitetsstudie visar att allt inte handlar om låga priser. För många är det viktigt att upplevelsen är rolig och lustfylld. Att den tillför något extra.

– Det gäller att tillfredsställa alla. Både turismnäringen och handeln har hanterat detta styvmoderligt genom åren, säger Mittuniversitetets Christine Lundberg, som gjort studien med forskare på Högskolan i Borås.

Läs mer i DN

Sidan uppdaterades 2023-06-26