Idrottsturism överlevnadsstrategi för Hofors

Mån 20 aug 2012 13:52

Allt fler kommuner vill ta del av fördelarna med att stå värd för idrottstävlingar och idrottsläger. Och det är numera inte bara de större kommunerna som vill profilera sig inom idrottsturism.

Det finns fler småkommuner i glesbygd som ser idrottsturismen som ett framgångsrecept. Lycksele är ett exempel.

Och trenden i landet är tydlig, i alltifrån de större kommunerna med underlag att bygga stora arenor, till mindre som förlitar sig på det de har och naturen runtomkring.

– Den turismforskning som görs inte bara i Sverige, utan i världen över, visar att det är ett stadigt växande utbud av evenemang, säger Robert Petterson, turistforskare på turismforskningsinstitutet Etour vid Mittuniversitetet i Östersund.

Han ser att många kommuner nu har strategiska skrivningar och planer där evenemangen ingår som en del för att få fler turister till kommunen.

– Många kommuner har också byggt fast sig i arenor där de måste ha aktiviteter och evenemang. Framtiden får väl utvisa vilka som är utvalda. Man kan ju ställa sig frågan, hur långt Sveriges evenemangsbesökare räcker?

Och vad säger du?

– Vi måste säkert öka andelen inkommande besökare från andra länder, det är en av förutsättningarna för att lyckas.

Läs mer på Sveriges Radio

Sidan uppdaterades 2023-06-26