Souvenirer och turism
Souvenirer som fenomen är lika gammalt som själva resandet. Redan pilgrimerna, några av världshistoriens första resenärer, återvände hem med minnen i form av små träkors eller keramik inköpta på resmålet. Ordet souvenir kommer från franskans se souvenir, och betyder just att minnas. Visst handlar souvenirer om att ha en bestående minnessak från platser som man har besökt, men de är också en statusmarkör som intygar att dess innehavare har haft tid, råd och kanske omdöme att se världen.
Souvenirer finns på de flesta resmål i form av exempelvis klädesplagg, statyetter, nyckelringar och hantverk. Inte bara platser är föremål för souvenirer. I takt med att evenemang blir en allt vanligare reseanledning har också evenemangssouvenirer blivit vanligare. New York Maraton säljer nästan lika många t-shirts som det finns startande, kanske till och med fler.
Det finns fog för att kalla även fotografier för souvenirer – minnessaker. Med mobiltelefonens utbredning och kamerakvalitet är minnesbilder via mobilkameran en självklar del av dagens resande.
Turismforskningen började tidigt intressera sig för turismens representation i bild och form. John Urrys bok The Tourist Gaze (1990) är på många sätt stilbildande. Urry problematiserar vilken bild som egentligen visas upp i mötet mellan turister och det mottagande området. I mångt och mycket handlar det om tillrättalagda bilder som ger en historisk eller turistifierad bild av platsen och människorna på orten. Besökarna söker det äkta och det genuina. När turisternas förväntningar infrias och de med inköpta souvenirer kan åka hem må de vara nöjda, men det riskerar ändå att ske utifrån en felaktig bild av resmålet.
I pandemitider har man ofta fått rådet att turista i sin egen hemstad. Jag nöjde mig med ett besök i stadens souvenirbutiker. Vilka är de vanligaste och mest populära souvenirerna som besökare erbjuds och tar hem från vår region? Faktum är att de nationella ikonerna älgen, Sverigedockan och dalahästen står sig bra. Till det kommer jämtlandsflaggor och föremål med älgar och jämtlandsflaggor i alla former och format - och förstås Storsjöodjuret.
Man kan fråga sig hur framtidens resande kommer att gestalta sig efter pandemin. Sannolikt kommer minnessaker fortsatt vara en del av resandet, även om man kan anta att de allt ofta kommer hem i digital form. Ett inlägg på sociala medier kan fylla samma funktion som min barndoms utdragna diabildsvisningar!