Studenter berättar om höstens studier

Studenterna i årskurs ett på programmet Turism- och destinationsutveckling har hunnit halvvägs genom höstterminen. Här berättar några av dem om sina första intryck, vilka förväntningar de har och hur det är att börja studera mitt i en pandemi.

Alexander Djurberg, William Klemets, Fredrika Matell och Gabriella Isaksson är alla förstaårsstudenter på programmet Turism- och destinationsutveckling vid Mittuniversitetet.
Alexander Djurberg, William Klemets, Fredrika Matell och Gabriella Isaksson är alla förstaårsstudenter på programmet Turism- och destinationsutveckling vid Mittuniversitetet.

Det har gått ett par månader sedan de nya studenterna på Turism- och destinationsutveckling påbörjade sina studier vid Mittuniversitetet. Flera av dem berättar att det är upplägget som ger bred kompetens inom en rad olika områden som lockat dem till utbildningen. Programmet innehåller bland annat kurser inom hållbar destinationsplanering och turismutveckling, konsumentbeteende och marknadsföring.
 
– Jag har hållit på mycket med turism tidigare så utbildningen passade mig bra. Kurserna förbereder oss för att kunna jobba inom olika områden och vi får flera verktyg att använda i arbetslivet, säger Alexander Djurberg.
 
Utbildningen fokuserar bland annat på hållbarhet då turismnäringen står inför stora globala utmaningar. Framtidens specialister inom turism måste ta hänsyn till de sociala, miljömässiga och ekonomiska konsekvenserna av resandet.
 
– Förståelse för turism, varför man reser och vad som gör en destination är några av de intressantaste delarna av utbildningen, menar Gabriella Isaksson.
 
Lärarna på utbildningen kommer från olika bakgrunder och många av dem har med sig internationella insikter som bidrar till att skapa en global förståelse för turismbranschen. Samtliga lärare är även verksamma vid forskningscentrumet ETOUR, Sveriges största tursimforskningsmiljö, vilket ger studenterna en stark förankring i den pågående forskningen inom turismvetenskap.
 
– Robert, en av våra första lärare var otroligt passionerad, kunnig och inspirerande. Lärarna överlag är duktiga och intressanta att lyssna på. Det är mycket på engelska vilket både är bra och ibland lite klurigt, säger Fredrika Matell.

 

Arbetslivsanknytning

Kursinslag som praktik, fältarbete och studieresor bidrar till att studenterna ska kunna knyta kontakter med arbetsgivare och aktörer inom turismbranschen. Programmet jobbar även aktivt med att engagera externa föreläsare.
 
– Teres från Visita hade en intressant timme med oss och delade med sig av mycket bra information om att nätverka, skapa kontakter och visa framfötterna. Det är kul att höra hur andra människor går till väga för att få häftiga yrken! Tror det är viktigt för att börja tänka på vad just jag vill jobba med i framtiden och hur jag vill nå dit, menar Fredrika Matell.
 
– Jag tycker att de är jätteintressanta och inspirerande att lyssna på. Vi får även en inblick i hur branschen funkar och hur de har tagit dig dit, inflikar Gabriella Isaksson.

 

Teres Gärdin från Visita samtalar med studenter och lärare.
 

Coronapandemin har ställt nya krav på både studenter och lärare. Studenterna konstaterar att även om en del upplägg har varit annorlunda på campus denna höst, så har det mesta flutit på.
 
– Det var väldigt konstigt i början men det mesta har löst sig väldigt bra, säger Alexander Djurberg.
 
– Den enda skillnaden är mängden av elever på campus. Det är inte jättestor skillnad förutom nollningen, kompletterar Gabriella Isaksson.
 
Utbildningen förbereder studenterna på jobb som till exempel turist- och destinationschefer, projektledare och strateger, marknadsföringsansvariga och företags- och produktutvecklare.
 
– Jag skulle vilja vara med och utveckla turismnäringen på något sätt, speciellt nu när pandemin har slagit hårt, då måste man tänka i nya banor. Det är kanske inte är lika självklart att åka till ställen utan göra mer virtuella destinationer. Man måste tänka på andra sätt, säger Gabriella Isaksson.
 
Fredrika Matell är öppen för flera möjligheter, vilket även reflekterar utbildningens bredd.
 
– Enda kravet är väl att det ska vara kul och beläget i fjällen, i Sverige eller utomlands! 
 
Läs mer om Mittuniversitetets turismutbildningar