Doktorandprojekt med fokus på glesbygdens transportutmaningar

Tis 26 okt 2021 16:10

Möt Beatrice Waleghwa, en av ETOURS doktorander i turismvetenskap.

Beatrice Waleghwa växte upp i Kenya bredvid en nationalpark, något som påverkade hennes intresse för turismvetenskap tidigt. Hennes forskning handlar om att förstå och hitta lösningar till transportutmaningar för destinationer som är verksamma i glesbygden.

Beatrice Waleghwa har sin hemvist på Högskolan i Dalarna, men är som doktorand också knuten till ETOUR och turismmiljön på Mittuniversitetet. Hon är inne på sitt andra år som forskarstuderande, och genom sitt doktorandprojekt är hon involverad i Interregprojektet MARA –Mobility and Accessibility in Rural Areas. MARA syftar till att utveckla nya lösningar och affärsmodeller för hållbar mobilitet, kopplat till både lokalbefolkning och turisters behov. Projektet är ett internationellt projekt med 12 partners från nio länder i Östersjöregionen.

Läs mer om Beatrice Waleghwa här

Se filmen nedan där Beatrice Waleghwa berättar mer om sina forskarstudier.

Bild på Beatrice Waleghwa

Sidan uppdaterades 2021-10-27