Mittuniversitetet – en del av Food City Design

Ons 27 okt 2021 20:45

Inom ramen för det internationella programmet Food City Design har Östersund fått besök av fem internationella studenter i oktober. En av dem är Eugenia Gerli från Italien som intresserat sig särskilt för samisk matkultur.

På bilden syns Eugenia Gerli, student på programmet Food City Design

— Jag har blivit väldig berörd av de holistiska aspekterna i den samiska matkulturen, där allt hänger ihop och är en del av naturen och som bör respekteras. Ett holistiskt tankesätt leder också till ökad hållbarhet eftersom allt tas till vara i matlagningen, exempelvis används varje enskild del av renarna för olika ändamål, säger Eugenia Gerli.

Hon har alltid gillat gastronomi och förklarar att mat är mer än bara föda för henne.
— För mig handlar mat också om dess relation till regionen. Mat kan vara ett kraftfullt verktyg för att åstadkomma förändringar i hållbarhetsutvecklingen, både socialt och miljömässigt. Programmet har också hjälpt mig att få tydligare idéer om min egen gastronomiska framtid och vistelsen här har verkligen bidragit till det.

Programmet Food City Design ges i ett unikt samarbete mellan Mittuniversitetet och universiteten i Parma, Alicante och Bergen samt UNESCOs nätverk av kreativa städer. Efter jul startar programmets andra årskull upp, och utbildningen har rönt mycket uppmärksamhet.

— Vi har arbetat med UNESCO och de olika universiteten i flera år för att etablera det här utbildningsprogrammet och vårt första år har varit riktigt lyckat, säger Wilhelm Skoglund, programansvarig som förklarar att målet med utbildningen är att öka kunskapen inom livsmedelssystem och hållbarhet och förse företag och organisationer med expertis inom området.
— Vi har också sett att efterfrågan har varit stor bland både studenter och branschorganisationer, så det är vår förhoppning att studenterna får bra arbeten efter examen.

För Eugenia Gerli är praktiken hennes första vistelse i Sverige och i Jämtland. Och ett besök på en Skördefest under praktiken är särskilt svårt att glömma.

— Vi har verkligen njutit av dessa veckor här! På Skördefesten fick vi bland annat möjlighet att smaka på massor av ljuvliga lokala råvaror och produkter, upptäcka livet på landet och besöka flera vackra platser och byar. Det här är definitivt en plats att återvända till.

Sidan uppdaterades 2023-03-24