Dimitri föreläser utomlands: ”Ett bra sätt att profilera oss”

Fre 13 okt 2023 10:54

Dimitri Ioannides, professor i kulturgeografi vid ETOUR har blivit inbjuden som gästprofessor till det franska universitetet Sorbonne i Paris. Här berättar han om hur han ser på vikten av nätverkande och vad det betyder för såväl personlig utveckling som studentrekrytering och ökad internationalisering.

En man med glasögon och en mörkgrå tröja som står utanför framför gula byggnader och ler in i kameran

Vad roligt Dimitri! Berätta om vad du ska göra.

– Jag har blivit inbjuden att föreläsa på universitetet Sorbonne i Paris. Dels ska jag hålla i en minikurs i tre dagar om destinationsplanering och management för studenter, och dels en offentlig föreläsning. Det känns hedrande att få möjligheten att åka iväg.

Hur gick det till?

– Man kan säga att det var tack vare mitt internationella nätverk. En person jag känner som jobbar på universitetet i Sorbonne hade nominerat mig, och jag blev antagen. Jag har haft ett långt samarbete med dem eftersom vi tillhör en grupp som sysslar med kulturarvsturism. Där sitter jag i styrelsen och har varit med på deras konferenser och årsmöten så jag känner dem lite sedan innan.

Är det första gången du undervisar utomlands?

– Nej, jag har varit iväg innan också. I oktober förra året tillbringade jag en månad i Barcelona där jag var inbjuden som gästprofessor på Open University of Catalonia. Jag har också blivit nominerad och inbjuden som gästprofessor vid universitetet i Bologna i Italien, så dit åker jag under april och maj nästa år. Jag tror att jag har mitt internationella nätverk att tacka för sådana här inbjudningar.

Varför tycker du att det är viktigt att åka iväg?

– Dels betyder det mycket för nätverkande, och att driva kurser utomlands kan göra att andra universitet får upp ögonen för Mittuniversitetet och ETOUR och att studenter blir intresserade av att studera här. När jag åker iväg gör jag det för att visa andra att även om vi är små så gör vi ett bra arbete inom våra dicipliner och ämnesområden. Jag skulle säga att det är ett bra sätt för oss att profilera oss och för att få studenter att komma hit - en win-win både för universitetet och våra studenter eftersom det för med sig internationalisering hit. För mig är ett universitet i grund och botten en inkubator för interkulturell förståelse.

Vad ger det dig personligen att vidga dina vyer?

– Mycket! Dels är det väldigt trevligt att åka till de här gamla universiteten. Att få spendera lite tid där och suga in atmosfären inspirerar mig. Även om jag trivs i Östersund och på Mittuniversitetet så är det en väldigt liten plats. Att åka iväg och vara gäst vid andra universitet tycker jag är ett bra sätt att komma ut lite. Det gör att du lär dig nya saker eftersom du befinner dig i en ny miljö. Du får också erfarenhet av hur andra universitet fungerar och kan säga: "ja, vi gör saker bra här, eller vi kan göra vissa saker bättre". Jag tror att det är viktigt för akademiker att inte stanna inom fyra väggar.

Sidan uppdaterades 2023-10-13