Doktorer och pristagare firandes på akademisk högtid

Ons 11 okt 2023 15:31

Tre doktorer, en pristagare och en medaljör – så kan ETOUR:s medverkan i årets akademiska högtid summeras.

Sex finklädda personer står uppställa tillsammans. Männen i frack, gördel och vit skjorta och kvinnorna i mörka klänningar. De ler in i kameran.
Övre raden från vänster: Filosofie doktorerna Martin Wallstam, Kristin Godtman Kling och Jack Shepherd. Nedre raden från vänster: Robert Petterson, verksamhetsledare ETOUR, Sandra Wall Reinius, prodekan och Peter Fredman, professor i naturturism.

Fredagen den 6 oktober hölls Mittuniversitetets årliga akademiska högtid vid campus Östersund. Där promoverades Kristin Godtman Kling, Martin Wallstam och Jack Shepherd från ETOUR som alla disputerade under 2022 - Kristin i januari, Martin i november och Jack i december. Vid högtiden fick de ta emot sina kransar, ringar och diplom.

Peter Fredman, professor i naturturism tilldelades Sparbankstiftelsen Norrlands pris på 50 000 kronor för hållbart naturresursnyttjande – ett pris som årligen delas ut till forskare. En del av motiveringen var att Peter Fredman ”är en internationellt framgångsrik turismforskare, verksam vid forskningscentret ETOUR, vars forskning håller en hög vetenskaplig nivå och resultaten från hans studier är tillämpbara för utveckling av ett hållbart nyttjande av skogen”.

Varje år vid den akademiska högtiden delas också Mittuniversitetets förtjänstmedalj ut. I år var det Alf Gunnmo, tidigare rektor och medlem i ETOUR:s referensgrupp som fick ta emot medaljen.

Läs Kristins doktorsavhandling "Access to Nature through Tourism: A Study of Four Perspectives on Inclusive Nature-based Tourism"

Läs Martins doktorsavhandling "“Panem et Circenses”: Realizing Social Value in the Strategic Management of Events"

Läs Jacks doktorsavhandling "Making Room for Peace: Challenging
Intractable Conflict Through Tourism"