Spanska doktorander på utbyte hos ETOUR: ”Det ger massor av idéer och inspiration”

Fre 13 okt 2023 14:48

Längtan efter nätverkande och ett lockande kursutbud har fört tre doktorander från olika delar av Spanien till Östersund för att studera i några månader genom Erasmus. Här berättar de mer om sina upplevelser och varför de valde just Mittuniversitetet och ETOUR.

Tre unga kvinnor i ytterkläder står framför en stor gräsyta med hus i bakgrunden. De ler in i kameran.

Vid intervjutillfället i september har María Antonia och Fátima varit på plats i Östersund i några månader medan Aitziber anslöt för någon vecka sedan. Och hittills trivs de väldigt bra alla tre.

– Jag har inte varit här så länge men mitt intryck av universitetet är jättebra! Vi har blivit varmt välkomnade och de hade till och med satt upp våra namn på dörren utanför våra rum när vi kom, fast vi bara ska vara här i tre månader. Och det är såna små detaljer som räknas. Det får mig att känna att de verkligen vill ha mig här, säger Aitziber.

Fátima och María Antonia känner varandra sedan innan och har jobbat tillsammans i ett projekt om överturism. Det var då de kom i kontakt med Dimitri Ioannides, professor i kulturgeografi vid ETOUR, som forskar inom ämnet. Den kontakten ledde så småningom till att de valde att komma till Mittuniversitetet för att läsa doktorandkurser vid ETOUR efter att Dimitri berättat om kurserna. Aitziber känner inte de andra sedan tidigare, men berättar att även hon kommit i kontakt med ETOUR genom sina studier.

– Det pratas mycket om forskningen som bedrivs på ETOUR och det är många forskare inom ämnet som antingen är härifrån eller har varit här. Jag kände till Mattias Fuchs och Maria Lexhagen och det var så jag hittade ETOUR, säger Aitziber.

Och på frågan varför de valde att läsa kursen vid just ETOUR beskriver de att kursutbudet var en av anledningarna.

– Kurserna är intensiva och ger väldigt mycket innehållsmässigt. Jag får så många nya perspektiv till mitt ämne som jag inte tänkt på innan och vill passa på att ta så många kurser jag bara kan medan jag är här, säger Aitziber.

María Antonia håller med om att kurserna är givande och lyfter fram att det är väldigt värdefullt att studenterna får delta aktivt.

– Här får du samarbeta med andra, reflektera och skriva, debattera och dela med dig av dina åsikter och tankar med andra studenter. Det är en stor skillnad jämfört med i Spanien där studenterna inte är lika delaktiga, berättar María Antonia.

De är också alla överens om att de som doktorander känner sig som en del av en gemenskap på ETOUR, och att det inte är en lika ensam process jämfört med i Spanien.

– Jag har få doktorandkollegor på universitet hemma. Majoriteten av de jag jobbar med är professorer så det ger mig otroligt mycket att få vara här och träffa fler doktorander. Vi kan stötta varandra eftersom alla kämpar med samma sak, säger Fátima.

Även Aitziber kommer från ett litet universitet och ser många fördelar med att få spendera tid på Mittuniversitetet - ett betydligt större universitet med större möjligheter att nätverka. María Antonia håller med och nämner ännu en skillnad mellan ETOUR och hennes universitet i Spanien – fikarummet.

– På universitet jag kommer från har vi inte några fikarum, och det borde vi verkligen ha! Jag tycker jag är en jättestor fördel att ha någonstans att sitta ner tillsammans och umgås, lära känna varandra och prata om sin forskning med varandra. Det ger massor av idéer och inspiration, säger María Antonia.

I fikarummet. Från vänster: Aitziber Pousa Unanue (kommer från San Sebastian och studerar turismvetenskap), María Antonia Martínez Caldentey (kommer från Mallorca och studerar geografi) och Fátima Santos Izquierdo-Bueno (kommer från Cádiz och studerar turismvetenskap).

Slutligen vill de alla tre rekommendera andra doktorander att ta steget och läsa några månader vid ett annat universitet. Även om det kanske ligger utanför mångas komfortzon att åka till ett annat land för att studera är de övertygade om att alla nya situationer de ställs inför kommer att göra att de växer som människor.

– Vissa kanske tycker att det är läskigt att åka iväg till ett annat land eftersom man inte kan veta i förväg hur det kommer att bli. Du kanske inte alls kommer att trivas, eller så trivs du jättebra och får en jättebra upplevelse. Men man vet ju inte det om man inte provar, resonerar Aitziber.

– Det kan ju bli som för oss. Vi har verkligen haft tur och trivs jättebra här, avslutar María Antonia.

Sidan uppdaterades 2023-10-27