Ny guide om evenemang: Så här mäter du de sociala effekterna
Idag släpper turismforskningscentret ETOUR en ny guide som ska hjälpa branschaktörer och beslutsfattare på nationell, regional, kommunal och destinationsnivå att mäta sociala effekter av evenemang.
Kunskapen om de sociala effekterna av evenemang är eftersatt både inom forskningen och i evenemangsbranschen. Det menar Martin Wallstam, Kai Kronenberg och Robert Pettersson som är forskare vid ETOUR. Nu hoppas de att deras nya guide ska bidra till att fylla viktiga kunskapsluckor inom området.
– Sociala effekter är särskilt utmanande att mäta eftersom det saknas gemensamma synsätt kring vad de faktiskt består av och hur de bör mätas. Resultatet är att de som tar strategiska beslut om evenemang inte alltid vet vilka konsekvenser besluten får för lokalsamhället. Guiden är ett försök att öka kunskapen kring hur man kan se på social effektmätning, säger Martin Wallstam.
En guide till evenemangsutvärderingar: sociala effekter vänder sig till såväl branschaktörer som beslutsfattare på nationell, regional, kommunal och destinationsnivå. Det är den tredje och sista guiden i en serie om evenemangseffekter, som nu inbegriper ekonomiska, sociala och miljömässiga perspektiv. Guiderna är ett resultat av den forskning som har gjorts på ETOUR kring de värden som evenemang bidrar med.
– Vi hoppas att det kan bli ett bidrag till att arrangörer och andra intressenter reflekterar över evenemangseffekter och hur man mäter dem. Förhoppningsvis kan våra guider bidra med konkret nytta för besöksnäringen, säger Robert Pettersson, forskare och verksamhetsledare vid ETOUR.