Jack Shepherd: ”Eurovision berör så många av dagens stora frågor”
Jack Shepherd, forskare på ETOUR, befinner sig just nu i Basel i Schweiz där han under veckan deltagit i konferensen Eurovisions – en årlig konferens på temat Eurovision Song Contest. Här berättar han mer om konferensen och vilka ämnen som diskuterades, samt vad han har på gång i forskningsväg.
Jack, vad är Eurovisions för typ av konferens?
Eurovisions är en årlig konferens som äger rum i värdstaden för Eurovision Song Contest (ESC) under samma vecka som tävlingen. Den är gratis för alla, inklusive fans och lokalbefolkningen i Basel, så det är ett utmärkt tillfälle för alla som är intresserade av evenemanget att få höra lite från oss ESC-nördar. Den samlar akademiker från ett brett spektrum av discipliner som diskuterar forskning om evenemanget, och som tillsammans med yrkesverksamma (tidigare sångare, delegationschefer, intressenter i evenemanget eller musikbranschen) även diskuterar några av de stora frågor som evenemanget står inför. I år fokuserade konferensen på begreppet ”rättvisa”.
På vilket sätt har du berättat om din forskning under konferensen?
Mitt sätt att ta mig an årets tema var att diskutera rättvisan i Israels deltagande i evenemanget mot bakgrund av landets pågående krig mot Gaza. Jag höll ett föredrag på nätet om hur deras fortsatta deltagande orsakar huvudbry för arrangörerna som måste bestämma sig för om de vill att Eurovision ska vara en tävling för opolitiska programföretag eller en tävling som hyllar fred och kärlek. Jag satt också i en panel med andra forskare som var intresserade av begreppet rättvisa, och som inkluderade ämnen som artisters rättigheter till sina låtar och koreografier, och de ökande kostnaderna för evenemanget.
Du var också värd för Science Slam Round 2. Berätta lite om det.
Science Slam är ett upplägg som gör det möjligt för forskare, inklusive många kandidat- och masterstudenter, att presentera sin forskning på evenemanget. I min ”slam” hade vi forskare som tittade på hur man kan göra lottningen av semifinalerna mer rättvis med hjälp av matematiska algoritmer; vi hade studenter som tittade på Gen Z-perspektiv på etniska minoriteters framträdanden, och en tysk forskare som avslöjade sitt arbete med att skapa en uttömmande databas med Eurovision-forskning. När båda Science Slams var klara fick publiken, precis som i Eurovision, rösta på sin favorit!
Varför är det så roligt och intressant att forska om ESC?
Eurovisionforskning är jättekul av många anledningar. Ett – för att Eurovision i sig, i alla fall enligt min åsikt, är jättekul! Två – för att Eurovision-fans är så roliga människor att umgås med och så villiga att prata om evenemanget, vilket ger fantastiskt rika data, och tre – för att det berör så många av dagens stora frågor, oavsett om det gäller frågor om kulturell identitet, politik, internationella relationer eller konstnärliga uttryck och frihet.
Har du några nya forskningsstudier om ESC på gång?
För närvarande håller jag och min australiensiska kollega Dr. Oscar Vorobojovas-Pinta på att färdigställa vår bok om Eurovision ur ett turism-, evenemangs- och fritidsperspektiv. Boken kommer att släppas i höst och innehåller bidrag från kollegor och studenter vid Mittuniversitetet. Jag har bidragit med ett antal kapitel i boken, om allt från Eurovisions förhållande till krig till utvecklingen av Eurovisions turism i den isländska byn Husavik. Utöver det skriver jag för närvarande på en vetenskaplig artikel som utforskar paradoxen med evenemangets universella medlemskap och liberala värderingar, och hur Eurovision kan försöka hitta vägar ut ur sin nuvarande belägenhet.
Kontakt
