Ellinor studerar nanopartiklar trots deras minimala storlek

Fre 30 jun 2023 12:26

22-åriga civilingenjörsstudenten, Ellinor Jönsson, berättar om sitt exjobb där hon har undersökt nanopartiklar samt utvärderat olika metoder för att studera dem. Trots utmaningar med mängden partiklar och storleken på dem, lyckades Ellinor göra betydande framsteg.

Ljushårig kvinna framför en ljus men mönstrad tapet

Ellinor gjorde sitt examensarbete tillsammans med forskningsgruppen "Avancerade material och processer" vid Mittuniversitetet, inom forskargruppen arbetar de med additiv tillverkning, storskaliga processer för framställning av grafen och superkondensatorer.

Här kan du läsa mer om forskargruppen.

Vad handlar ditt exjobb om?

Exjobbet handlar om nanopartiklar och hur man kan studera dem trots att de är så små, och att de prov vi producerade innehöll ganska liten mängd. Framför allt var min uppgift att utvärdera några olika metoder för detta men även använda resultaten för att analysera partiklarnas egenskaper.

Vad har du kommit fram till?

De främsta resultaten handlade om användbarheten för metoderna (några fungerade väldigt bra, medan några medförde större utmaningar och gav otydligare resultat) samt att partiklarna som producerats med den aktuella tillverkningsmetoden faktiskt inte riktigt nått nano storlek utan var lite för stora.

Vad var det bästa/roligaste med att få göra exjobbet?

Det absolut bästa var att få arbeta så nära riktig forskning. Det var väldigt inspirerande att lyssna på hur de erfarna forskarna resonerar med varandra men också att själv få vara med och bidra. Det kändes också riktigt roligt att få tillämpa de kunskaper och färdigheter jag lärt mig i tidigare kurser på något praktiskt och verklighetskopplat, i ännu större utsträckning än innan.

Vad ska du göra efter examen?

Det här examensarbetet är sista delen innan jag får en kandidatexamen, men sedan ska jag fortsätta med två års studier på mastersnivå till hösten. Innan det väntar en sommar som till stor del består av jobb.

Har exjobbet öppnat nya dörrar för dig anser du?

Det har gett mig erfarenheter som jag kommer ha nytta av och jag har lärt mig väldigt mycket. Det kan säkert ses som en merit i vissa sammanhang också, men det finns mycket mer att lära sig, vilket jag ser fram emot att göra under masterstudierna innan jag söker mig vidare.

Hur ser du på framtiden, vad vill du arbeta med?

Jag har inget solklart drömjobb ännu men jag hoppas få arbeta med något som bidrar positivt till utvecklingen av samhället och som kan gynna människor, miljö etc.

Varför sökte du till Civilingenjörsprogrammet i Teknisk fysik?

Jag valde en civilingenjörsutbildning eftersom det känns som ett framtidsyrke med bra jobbmöjligheter, samt att jag tycker om matte. Att det blev just teknisk fysik var mest för att jag tycker att fysik är en rolig ämneskategori. Civilingenjör i teknisk fysik är också en väldigt bred utbildning vilket kändes bra just för att jag inte vet exakt vad jag vill jobba med.

Vad är det bästa med programmet?

Att man får utmana sig själv inom väldigt olika områden. Det är roligt och ger bred kunskap men det ger också möjligheten att utforska vad som känns mest intressant att gå vidare inom i framtiden.

Har du något/några tips till studenter som funderar på att söka till oss?

Läs på om programmen. Det finns information om vilka kurser som ingår och vad det finns för möjligheter efter examen. Men sen lita på magkänslan och bara testa! Det går ju att byta spår om det inte känns rätt, så testa bara så kommer du garanterat lära dig massa på vägen. Både om utbildningsområdet och om dig själv!

Sidan uppdaterades 2023-06-30