Allt fler benskörhetspatienter till Nationellt vintersportcentrum

Ons 21 okt 2015 07:36

Samma utrustning som används för att undersöka kroppssammansättningen hos elitidrottare kan också mäta bentätheten hos personer med förhöjd risk för benskörhet. Mittuniversitetet har förnyat avtalet med Region Jämtland-Härjedalen.

När samarbetet mellan Nationellt Vintersportcentrum, NVC, vid Mittuniversitetet och dåvarande landstinget i Jämtlands län inleddes för några år sedan kom ungefär ett trettiotal patienter per år till NVC för att mäta bentätheten. Numera omfattar undersökningarna mellan 500 och 600 patienter varje år.

Utrustningen som används heter iDXA och räknas som ”golden standard” för mätning av kroppsammansättning och bentäthet. Utrustningen har bakgrund inom rymdforskning, men finns numera tillgänglig för både elitidrottare och personer som med förhöjd risk för benskörhet. Utrustningen används frekvent i olika forskningsstudier inom fysiologi och medicin.

- Både regionen och Mittuniversitetet tjänar på samarbetet. Men de största vinnarna är förstås patienterna, ofta äldre kvinnor, som i stället för att åka till Umeå, kan komma till oss i Östersund och göra undersökningen, säger Sture Espwall, avdelningschef på Avdelningen för hälsovetenskap vid Mittuniversitetet.

Sidan uppdaterades 2016-09-26