Kollektion för vinterlöpning utvecklad vid Mittuniversitetet

Fre 09 okt 2015 09:28

Stadium har med hjälp av Nationellt vintersportcentrum vid Mittuniversitetet, utvecklat löparkläder för kalla temperaturer. Nu lanseras en särskild kollektion för vinterlöpning.

Stadium NVC vinterlöpning kollektion
Billy Sperlich, gästforskare vid Nationellt vintersportcentrum presenterar arbetet med att utveckla löparkläderna för låga temperaturer.

Nationellt vintersportcentrum (NVC) har bidragit med forskningskompetens när det gäller exempelvis kroppens reglering av temperatur och hur kroppen släpper ut värme. Billy Sperlich, gästforskare vid NVC, har varit Stadiums främsta samarbetspartner.

Testerna och insamlingen av all data gjordes på plats i Östersund, som kunde erbjuda kyla och kalla vinterdagar.

- Nationellt vintersportcentrum är fantastiskt. Tack vare samarbetet med dem har vi kunnat få en så bra och funktionell slutprodukt, säger Helena Hellberg, produktchef vid Stadium.

Kollektionen omfattar flera lager och produkter och kommer att finnas i Stadiums butiker från och med den 15 oktober.

Sidan uppdaterades 2016-09-24