Glenn Björklund ny centrumledare på NVC – eller snarare nygammal

Tor 31 okt 2019 13:22

Den första november tillträder Glenn Björklund som centrumledare på NVC. Han är inte något nytt ansikte här och för nästan exakt arton år sedan var han med om att lägga grunden till Nationellt vintersportcentrum.

Glenn Björklund framför Nationellt vintersportcentrum i Östersund

– Det känns kul och utmanande att kliva in som centrumledare. Jag har en väldigt speciell relation till stället. Jag flyttade hit den 16 november 2001 och anställdes av Jämtland-Härjedalen Idrottsförbund för att bygga upp ett vintersportcentrum med testlabb och fokus på prestation här i Östersund.

Vad har du gjort därefter?

– Jag doktorerade från 2004 till 2010 och anställdes på ett lektorat från 2011. Från 2016 har jag jobbat deltid åt Riksidrottsförbundet som områdesansvarig för idrottsfysiologi inom elitstödet. Det innbeär bland annat att jag har ansvarar för sex personer i testlabbet på Bosön. Jag har också hand om landslagsstöd, riksidrottsgymnasium och har bra kontaktytor till alla Riksidrottsuniversitet.

Kommer du att jobba kvar på Riksidrottsförbundet (RF)?

– Ja jag kommer att ha kvar en tjänst på RF på deltid, det ser jag som en utmärkt plattform dels för att behålla kontakterna inom förbunden och för att bygga samarbeten och samverka med de andra Riksidrottsuniversiteten.

Hur ser du på framtiden för NVC?

– Det är viktigt att hitta samverkan med andra ämnen och andra universitet. Hittills har vi varit väldigt starka på kombinationen fysiologi och biomekanik, framöver vill jag stärka kombinationen fysiologi och psykologi. Men när det gäller idrottspsykologi har vi inte kompetensen själva inom NVC. Här får vi utveckla samarbetet både inom Mittuniversitetet och tilsammans med andra lärosäten som exempelvis GiH och Högskolan i Halmstad som är duktiga på idrottspsykologi.

– Överhuvud taget vill jag jobba för att NVC stärker sina samarbeten nationellt. Vi tjänar på att jobba tillsammans för att göra vår forskning starkare. Ett bra exempel är området parasport där vår rektor och rektor på GiH har uttalat att vi ska samverka för att driva forskningen framåt.

Läs mer om Glenn på hans personliga sida

Sidan uppdaterades 2019-10-31