Nationellt vintersportcentrum i den internationella forskningstoppen

Tis 04 jan 2022 16:14

Nationellt vintersportcentrum (NVC) vid Mittuniversitetet rankas bland världens 100 bästa lärosäten inom ämnet idrottsvetenskap (Sport Science) av den prestigefyllda Shanghai Ranking.

A-labbet, NVC, rullband, skidor Max Novak

Academic Ranking of World Universities, också känt som Shanghai Ranking, publicerade nyligen listan över världens främsta universitet och avdelningar inom idrottsvenskap 2021. NVC vid Mittuniversitetet rankades bland de 76-100 bästa i världen tillsammans med Göteborgs universitet.

– Vi ser det här som ett kvitto på att Nationellt Vintersportcentrum bedriver idrottsforskning med exceptionellt god kvalitet, trots att vi är en tämligen liten enhet. Det visar att vårt lagbygge är starkt och att vår forskningsmiljö gör det möjligt att leverera världsledande forskning, säger Glenn Björklund, centrumledare vid Nationellt vintersportcentrum.

Nationellt vintersportcentrum har varit med på listan tidigare år och bibehåller sin plats på listan som omfattar de 300 bästa av alla undersökta lärosäten i världen. GIH ligger bland de 101-150, Karolinska institutet 150-200 och Högskolan i Halmstad bland de 201-300 bästa.

– Det är stenhård konkurrens eftersom vi jämförs med alla universitet som bedriver idrottsvetenskaplig forskning och publicerar i internationella vetenskapliga tidskrifter. Det här är verkligen stort, säger Sture Espwall, proprefekt för Institutionen för Hälsovetenskaper.

Academic Ranking of World Universities är en fristående organisation som rankar universitet internationellt. Det startades av Shanghai Jiao Tong University, med ursprungligt syfte att se hur kinesiska universitet stod sig i världen. Kriterierna är vetenskaplig publicering, forskningskvalitet och internationellt samarbete. Forskningskvalitet väger tyngst med totalt 70 procent av totalpoängen.

Länk till hela listan: 2021 Global Ranking of Sport Science Schools and Departments

Sidan uppdaterades 2022-01-20