Detaljerna bakom skidskyttelandslagets VM‑succé

Mån 27 feb 2023 08:00

Sveriges skidskyttelandslag laddar inför världscuptävlingarna i Östersund den 9–12 mars efter att ha gjort en historisk prestation på VM i tyska Oberhof. Vi har pratat med Marko Laaksonen som är forskare hos oss och vår man i landslaget.

Svenska herr- och damlandslaget i skidskytte står med sina medaljer kring halsen i mörkret på Åre-Östersund Airport.
Skidskyttelandslaget när de landade i Östersund efter medaljsuccén på VM i Oberhof. Foto: Per Danielsson.

Marko Laaksonen är docent vid Nationellt vintersportcentrum på Mittuniversitetet. Han är också, sedan 2021, inbäddad forskare i Svenska skidskytteförbundet som har anställt honom på tjugo procent.

– Det är helt fenomenalt vilket VM de gör! Jag var tränare i landslaget när Sverige tog fem medaljer i ett mästerskap för över 10 år sedan. Det var stort då och nu tar de mer än dubbelt så många medaljer. Det finns inget mer att tillägga, säger Marko Laaksonen.

Marko Laaksonen sitter i ett videomöte med doktoranden Andreas Kårström och analyserar data från skidskyttetävlingar.

Vad gör en inbäddad forskare?

Inom ramen för avtalet mellan Mittuniversitetet och Svenska Skidskytteförbundet har Marko haft som roll att hjälpa till med utveckling av verksamheten under deras regi.

– Det har handlat om allt från att sammanställa skidskyttegymnasiernas tester till att vara i kontakt med landslagsledningen om olika saker. Under VM har kontakten varit löpande precis som under hela säsongen, jag gör analyser av vissa tävlingar som tränarna sedan använder i sitt arbete med de aktiva, säger Marko.

Samarbetet med förbundet handlar också om att vara ett bollplank till huvudtränaren kring landslagets prestation under tävlingarna.

– Jag har levererat analyser till tränarna. Mest handlar det om vad vi kallar pacing-analyser från tävlingarna, det handlar alltså om i vilka avsnitt på banan som åkare tappar eller vinner tid jämfört med konkurrenterna.

Det handlar om helheten

Skidskytte är en komplex sport med många detaljer. Frågan är vad som gör att landslaget lyckas så bra nu, och om samarbetet med oss på Mittuniversitetet har någon del i det.

– Jag tror det här är en lång historia. Men hela teamet, både aktiva och ledare är riktigt på tårna. De vet vad de ska göra, de är medvetna om vad som krävs och de fokuserar på uppgiften, alla vet helt enkelt vad de ska göra i sina roller. Eftersom skidskytte är så komplext går det inte bara fasta i en liten detalj utan det gäller att se helheten.

– Dessutom har de lyckats bra med formtoppningen, haft bra flow under mästerskapet, och kanske har de haft lite hjälp av den testning och de analyser som vi har gjort här hos oss, säger Marko.

Mittuniversitetet har mycket forskning inom skidskytte

Mittuniversitetets samarbetsavtal med Svenska Skidskytteförbundet är helt avgörande för möjligheterna att forska kring skidskytte enligt Marko.

– Det är väldigt viktigt! Att vi har ”tillgång” till ett landslag gör att vi mäter hur det ser ut hos de bästa i världen inom skidskytte, oavsett projekt eller område. Samarbetet är avgörande för att vi ska kunna bedriva vettig forskning inom skidskytte överhuvudtaget, därför är vi väldigt tacksamma för samarbetet.

Mittuniversitetet satsar mycket på skidskytteforskning, just nu handleds tre aktiva doktorander inom just skidskytte.

– Det här är ett lite annat spår jämfört med framgångarna under VM. Arbetet med doktorander och all annan forskning handlar om påverkan i ett längre perspektiv; hur ska träningen se ut under gymnasieåren, vilka faktorer är viktiga att fokusera på under skidåkning med mera. Det är mer som en långsiktig satsning för sporten. Men oavsett, att vi har ett nära samarbete med skidskytteförbundet underlättar allt, säger Marko.

Avtalet mellan Mittuniversitetet och Svenska skidskytteförbundet

I avtalet regleras bland annat testverksamheten där riktmärket är att skidskyttet ska ges två testtillfällen årligen för cirka 40 elitaktiva och samtidigt får Mittuniversitetets forskare rätt att nyttja de fysiologiska testerna för utvärdering och forskning i samråd med Skidskytteförbundet. Skidskyttet får tillgång till Mittuniversitetets labb, däribland höghöjdskammaren, för träning och även här får forskare rätt att använda testdata från landslagsaktiva efter dialog med Skidskytteförbundet.