Martina är ny doktor i data‑ och systemvetenskap

Fre 21 jan 2022 12:38

Den 20 januari försvarade Martina Granholm sin avhandling "Verksamhetens påverkan på postadoptiva teknikval" och kan numera titulera sig doktor i data- och systemvetenskap.

Martina Granholm håller en blombukett i handen. Hon ser in i kameran och ler.

I ett allt mer digitaliserat samhälle är investeringar i informations- och kommunikationsteknik vanligt. Investeringar görs med förhoppning att dessa verktyg ska användas av medarbetarna. Med flera olika tekniska möjligheter att lösa en arbetsuppgift blir det upp till medarbetaren att välja vilket verktyg som används. Martina Granholm har studerat teknikanvändning och val mellan tekniker under krisledning, främst på kommunal nivå. Fokus har varit på hur verksamheten påverkar användaren i de teknikval som sker under krisledning. Resultatet visar flera verksamhetsrelaterade faktorer som har direkt påverkan på medarbetarnas teknikval.

– Det är en spännande verksamhet detta med krisledning. Och dessutom väldigt viktig för samhället. Att sen få koppla samman det med mitt teknikintresse är ju helt fantastiskt. Att förstå de teknikval som görs har betydelse vid utveckling av ny teknik men också för att förstå hur förändringar i en verksamhet kan påverka teknikanvändning.

I arbetet med avhandlingen har Martina haft stöd av sina handledare, professor Erik Borglund och docent Lena-Maria Öberg. Under disputationen bjöd Martina och hennes opponent, docent Maria Spante från Högskolan Väst, på ett intressant och underhållande samtal.

Som nybakad doktor är Martina glad att kunna stanna på Mittuniversitetet.

– Det blir lite mer undervisning och ett nytt spännande forskningsprojekt finns redan att jobba vidare med.

Läs Martinas avhandling här

Sidan uppdaterades 2022-01-21