Simone har världens roligaste jobb

Mån 31 okt 2022 13:45

Simone Grännsjö är doktorand i statsvetenskap sedan hösten 2021. Här berättar hon lite mer om sig själv och sin roll på Mittuniversitetet.

En blond kvinna i svarta träningskläder står på en stenig strand.

Hej Simone, berätta lite om dig själv!

Jag och min familj är sedan en tid tillbaka bosatta i härliga Östersund. Jag och min man har också en bostad i byn Helgum som ligger vid Faxälven i Sollefteå kommun. I Sollefteå finns även mamma och bonuspappa.

Mitt största fritidsintresse är träning. På sommaren blir det långa löpturer i skog och mark. På vintern åker jag längdskidor. Djur och natur har alltid varit en viktig del av mitt liv. Jag gillar även att resa och Indien är favoritresmålet.

Du är doktorand i statsvetenskap, berätta om ditt avhandlingsprojekt

Jag är sedan ca ett år tillbaka anställd som doktorand i forskningsprojektet Samhällsresiliens i Sverige: styrning, sociala nätverk och lärande (RISE). I mitt avhandlingsprojekt studerar jag policyprocesser på lokal nivå i Sverige gällande radikalisering, våldsbejakande extremism och angränsande områden.

Hur kommer det sig att du sökte den här tjänsten?

Jag har tidigare arbetat med samhällsfrågor på bland annat lokal nivå i Sverige och är mycket intresserad av detta. Jag förstod under mina år som kandidat- och masterstudent att forskning var något som jag gärna ville ägna mig åt i framtiden. När jag fick kännedom om utlysningen av den här doktorandtjänsten kände jag direkt att den skulle passa mig! En till fördel med tjänsten är att jag får vara en del av forskarteamet i RISE-projektet.

Engagerad, glad och snäll,
så beskriver Simone sig själv

Hur ser din bakgrund ser ut?

Jag har en kandidat- och masterexamen i statsvetenskap, men har även läst andra ämnen, bland annat kvalitetsteknik. Jag har varvat studierna med arbete inom olika myndighetsorganisationer.

Vad ser du som din största utmaning som doktorand?

Enligt mig har jag världens mest roliga och intressanta jobb. Uttrycket ”tiden går fort när man har roligt” stämmer verkligen. Min största utmaning är att få doktorandtiden att räcka till. Jag vill hinna med så mycket!

Vad gör du helst en ledig dag?

Jag umgås med familj och vänner, gärna utomhus.

Följ Simones forskning och läs mer om projektet "Samhällsresiliens i Sverige: styrning, sociala nätverk och lärande (RISE)"

Sidan uppdaterades 2022-10-31