Emma reste till Indien för att förstå klimatkrisens konsekvenser

Mån 16 okt 2023 14:20

I slutet av mars reste Emma Brännlund till Kashmirregionen inom ramen för två av sina forskningsprojekt. Under några veckor mötte hon människor som lever under klimathot och konflikt.

Slitna stadskvarter i ett kargt landskap. I bakgrunden höga berg med snö på topparna.
Ladakhs huvudstad Leh sedd från Ladakh Arts and Media Organisations kontor i gamla stan.

Emma Brännlund är lektor i sociologi och hennes forskning har kretsat kring säkerhet och konflikt, främst om konflikten i Kashmir och hur människors liv påverkas av att leva i konfliktområden.

– Jag har framför allt fokuserat på kvinnors erfarenheter av att leva och vara aktivister i Kashmir. Sen har jag även varit engagerad i ett projekt kring barns upplevelser och av att växa upp i ett konfliktområde.

Vill förstå vattensäkerhet genom konst

Just nu ingår Emma i ett projekt om vattensäkerhet, “Ecologies of care – water security in Ladakh”, som leds av forskare vid University of the West of England i Bristol där Emma tidigare var anställd. Projektet är ett samarbete med ett indiskt universitet och Ladakh Arts and Media Organisation (LAMO).

– Syftet är att undersöka möjligheten för långsiktiga samarbeten mellan de olika aktörerna i projektet, men också att arbeta tillsammans med hur man kan använda olika konstformer för att förstå hur människor upplever vattensäkerhet, det vill säga risken för vattenbrist.

Tillgången till vatten i de områden Emma besökte i Ladakh är väldigt påverkad av klimatförändringar. De ligger på 4000 meter och den årliga cykeln för när vattnet kommer är förändrad och då måste lokalbefolkning hitta nya strategier för att hantera vattensäkerheten, det vill säga tillgången till vatten.

”Vi kan se början till en vattenbrist”

– Vattnet behövs som dricksvatten och annat hushållsvatten, och för odlingsfält och lantbruk. Nu märks början till en vattenbrist och vi försöker förstå hur människor hanterar de här nya förutsättningarna, när de inte kan göra lika som de gjorde tidigare.

Konstprojekt med barn

Ladakh Arts and Media Organisation har haft flera projekt på en skola i Changthang-regionen i södra Ladakh där barnen har fått agera forskare om vattnet i deras eget område. De har tagit foton och haft konstworkshops om hur vattensystemet i byn ser ut, hur flödena går och hur vattnet används.

– Vi besökte en utställning med barnens konstverk och foton i Ladakhs huvudstad Leh, och så åkte vi till Changthang-regionen för att hålla workshops med barn i tre dagar, berättar Emma.

– Skolbarnen och LAMO visade oss runt i byn och hur vattnet var planerat och organiserat, var källorna fanns och hur strömmarna gick. Vi tittade på hur glaciärerna har förändrats, och barnen målade bilder om vattnets betydelse i deras familj, i byn, i deras liv.

Efter två veckor i Ladakh reste Emma vidare till New Delhi för att genomföra en tredagars workshop inom projektet ”Art of healing”, även det lett av samma forskare från University West of England.

Utbildar lärare i konfliktdrabbade områden

”Art of healing” har sitt fokus i centrala Kashmirregionen, i Kashmirdalen, ett av världens mest konfliktdrabbade områden, där man i ett första steg har genomfört konstterapi för barn i en by som varit påverkad av militarisering och våld i många år. Projektet arbetar med konstterapeuter från New Delhi och i det andra steget, som genomförs nu, utbildar konstterapeuterna lärare i Kashmir för att de ska kunna implementera konstterapi i sin undervisning. Emma och hennes team följer nu deras arbete på distans genom uppdateringar på Whatsapp och email.

Forskningen fortsätter

Några månader efter hemkomsten är båda projekten i full gång. Forskarna skriver på två artiklar om vattensäkerhet i Ladakh och Emma är särskilt intresserad av att förstå hur lokalbefolkningen hanterar vattenkrisen i hotet av klimatförändringarna.

– Det här var min första resa till Ladakh efter att ha arbetat i Kashmirregionen i 12–13 år. Jag har besökt Kashmirdalen och stora delar av Indien vid ett flertal tillfällen, men det var intressant att uppleva Ladakhs kultur och se det unika landskapet. Speciellt var det givande att möta människor och få deras perspektiv på vad som händer i regionen, avslutar Emma.

Läs om projektet Art of healing

OM EMMA BRÄNNLUND

Emma kommer från Umeå men flyttade tidigt till England för att läsa en kandidatutbildning i juridik och statsvetenskap på School of Oriental and African Studies i London. Sedan följde en magister i gender, development and globalisation på London School of Economics.

Hon antogs till en forskarutbildning på forskningscentret Global Women’s Studies Centre i Galway på Irland och skrev sin avhandling om säkerhet i Kashmir, med särskilt fokus på kvinnors erfarenheter.

Emma disputerade 2016 och fick genast jobb på University of the West of England i Bristol som lektor i statsvetenskap och internationella relationer. Där stannade hon fram till årsskiftet 2022/2023 när hon valde att återvända till Sverige.

Hon längtade tillbaka till den svenska naturen och friluftslivet, och att bo i en mindre stad. Nu är Emma bosatt i Östersund där hon arbetar som lektor i sociologi och forskare i risk- och krisforskningscentret RCR vid Mittuniversitetet.

Mer om Emma på hennes personliga sida

Sidan uppdaterades 2023-10-17