Hallå där Aron Larsson, ny centrumledare på RCR!

Ons 01 mar 2023 00:23

Vid årsskiftet tillträdde Aron Larsson, professor i data- och systemvetenskap, posten som centrumledare för risk- och krisforskningscentrum RCR efter många år som forskare i centret.

En man i glasögon och mörkt hår ser in i kameran och ler.
Aron har länge delat sin tid mellan Mittuniversitetet och Stockholms universitet.

Du tillträdde som centrumledare på RCR den 1 januari. Hur känns det?

Det känns spännande och roligt. Lite av en ny roll för mig att företräda en så bred grupp, vilket jag uppskattar. Det är många olika aktiviteter som RCR är involverad i som jag håller på att sätta mig in i.

Du var ju bland annat lett andra forskningsmiljöer tidigare, berätta lite om din bakgrund.

Jo, jag har varit forskningsledare för några grupperingar på institutionen för data- och systemvetenskap på Stockholms universitet. Först DECIDE Research Group som jobbar med datorbaserad risk- och beslutsanalys, sedan var jag enhetschef för enheten för systemanalys och säkerhet i fyra år och därefter föreståndare för ett projektdrivet centrum som hette eGovLab under tre år där vi främst drev EU-projekt.

Vad ser du för möjligheter och utmaningar med ditt nya uppdrag?

Det är som två sidor av samma mynt. Det finns ett stort engagemang runt de frågor som RCR jobbar med, och att ta vara på allt engagemang och att stödja att det leder till mycket och bra forskning. Sedan ser jag såklart stora möjligheter i att ha det roligt och intressant på jobbet!

Hur ser du på framtiden för RCR?

Att RCR kommer vara ett av universitetets flaggskepp och ha en forskningsinriktning vi är kända för internationellt, som attraherar internationella forskare och duktiga studenter på alla nivåer.

Vad gör du när du inte jobbar?

Tar risker på olika sätt, haha. Jag pysslar med lite fritidsaktiviteter där jag får röra på mig, åker skidor utför och cyklar i bergen, försöker åka lite skateboard utan att göra illa mig för mycket. Tränar ett pojklag i innebandy så ibland bor jag i en WCT-overall känns det som. Jag är också med i en rolig och smått esoterisk kulturklubb. Och utöver det är det väl fix med huset i Sundsvall och åka till återvinningen.

Sidan uppdaterades 2023-03-02