Möt Amanda ‑ Ny doktorand inom datavetenskap

Ons 14 jun 2023 11:36

Amanda Ericson är en ny doktorand inom datavetenskap på Mittuniversitetet. Hennes forskning kommer att fokusera på "Secure and Reliable Internet Infrastructure for Future Distributed AI Services".

En blond kvinna med glasögon och svart tröja

Berätta om din bakgrund och hur du hamnade här hos oss.

Jag växte upp här i Sundsvall. Min akademiska utveckling ledde till en magisterexamen i datateknik 2021, följt av praktisk erfarenhet som systemutvecklare. Min farfar är en pensionerad universitetslektor och har definitivt varit en stor inspirationskälla under mina akademiska studier. Hans expertis, särskilt i utmanande matematik- eller fysikproblem, har varit en ovärderlig resurs. Så det i kombination med mina personliga intressen och ambitioner var det som ledde mig till beslutet att söka doktorandstudier inom datavetenskap.

Varför valde du att söka tjänsten som doktorand vid Mittuniversitetet?

Min passion för kontinuerligt lärande och innovation har alltid styrt mig mot att fortsätta min utbildning. Efter min magisterexamen i datateknik så blev suget att fördjupa mig i forskning och bidra till det vetenskapliga samfundet starkare. Med mina positiva erfarenheter som ingenjörsstudent vid Mittuniversitetet var det ett ganska naturligt val att fortsätta mina studier här.

Vad kommer du att fokusera på under dina doktorandstudier?

Min forskning kommer att fokusera på ”Secure and Reliable Internet Infrastructure for Future Distributed AI Services”. Jag strävar efter att göra några insiktsfulla bidrag till området, förbättra förståelsen och utvecklingen av säker och tillförlitlig infrastruktur som effektivt kan stödja AI-tjänster.

Sidan uppdaterades 2023-06-14