Saad Muhammad Shaikh ‑ Ny doktor i elektronik

Tor 25 jan 2024 16:15

Torsdagen den 25 januari presenterade Saad Muhammad Shaikh framgångsrikt sin avhandling "Hyperspectral imaging for in-situ applications: Methods to improve the classification of materials using hyperspectral imaging". Efter betygsnämndens överläggning kan han nu titulera sig doktor i elektronik.

Två män står sida vid sida. Den ena mannen håller i en bukett blommor och en doktorsavhandling.
Handledare Docent Benny Thörnberg och Dr. Saad Muhammad Shaikh efter disputationen.

Disputationen inleddes med en presentation av avhandlingen av Saad Muhammad Shaikh. Presentationen kan ses på Mittuniversitetets YouTube-kanal. När presentationen var över var det dags för inbjudna professor Jocelyn Chanussot från Grenoble Institute of Technology, att opponera på avhandlingen.

Efter opponenten var det dags för betygsnämnden att ta över och ställa sina frågor till respondenten. I betygskommittén deltog professor Paul Scheunders, University of Antwerpen i Belgien, Dr. Jaime Zabalza, University of Strahclyde i Glasgow, Storbritannien och docent  Jonas Örtegren från Mittuniversitetet.

Efter en kort överläggning och med flera fina vitsord om arbetet meddelade bedömningsnämnden det glädjande beslutet att godkänna avhandlingen och Saad Muhammad Shaikh kan nu titulera sig doktor i elektronik.

Läs hela avhandlingen i DIVA

En man står och föreläser i en gradängsal.

Se Saads presentation på Youtube

Se Saad Muhamad Shaikhs presentation av avhandlingen på Mittuniversitetets Youtube-kanal.

Sidan uppdaterades 2024-01-25