Julia testar optiska sensor i NTNUs vinterlabb

Fre 13 dec. 2024 15:04

Julia Pedersen Fresvig från NTNU arbetar som forskningsassistent i forskningsprojektet SENAVIS. Julia har en bakgrund som civilingenjör med inriktning väg från NTNU i Trondheim. I sitt mastersarbete undersökte hon en optisk sensor för att mäta vattennivå på landningsbanor.

Julis Pedersen Fresvig, NTNU

Julis kommer från Levanger i Norge och studerade en masterutbildning i bygg- och miljöteknik vid NTNU i Trondheim. Under utbildningens sista år genomförde studenterna ett mastersarbete inom en vald studieinriktning. Julias val föll på väg, där fokus låg på drift och underhåll på flygplatser.

- Jag hade hört mycket gott om Prof. Alex Klein-Paste vid NTNU och kontaktade honom för att få uppslag till mitt mastersarbete. Alex hade ett projekt kallat för Smart kemi som fokuserade på optimering av drift av flygplatser där Avinor var en av projektpartnerna, det tyckte jag lät väldigt intressant, berättar Julia.

Vinterlabbet på NTNU

I sitt mastersarbete undersökte Julia noggrannheten hos en kommersiell, optisk sensor som bland annat mätte vattennivå på en asfaltsyta. Till sin hjälp hade hon NTNUs vinterlabb där hon gjorde mätningar i en kontrollerad miljö. Sensorerna monterades på en vagn som löpte över en asfaltsyta i labbet.

- I vinterlabbet kan vi kontrollera temperaturen och bestämma om asfaltsytan ska vara torr, blöt, täckt av is eller snö. Testet visade att sensorerna fungerade ganska bra men att det är många olika variabler som påverkar mätningen. Ute i verkligheten är dessa variabler mer svåröverskådliga och det är svårt att veta om mätningarna är tillförlitliga, berättar Julia.

Kickoff SENAVIS Trondheim 3 september 2024

Julia presenterar sitt Mastersarbete för deltagarna i SENAVIS branschnätverk.

Halkbekämparnas vardag

Syftet med att mäta vatten på vägbanan är att underlätta och effektivisera arbetet för flygplatspersonalen. För att lära sig mer om deras arbete, gjorde Julia intervjuer med driftpersonal för att förstå hur arbetet går till i vardagen och vad som saknas.

- Flygplatsens driftpersonal behöver veta vägbanans status för att sätt in rätt åtgärder som säkrar lyft och landning. Idag används en bil som åker längs landningsbanan och mäter friktion. Denna data tillsammans med väderdata och personalens erfarenhet ligger till grund för personalens insatser. I mina intervjuer framkom behov av att även kunna veta hur mycket vätska som finns på landningsbanan och vad den vätskan består av, hur hög koncentration av kemikalier som finns i vattnet, berättar Julia.

För halkbekämpning på flygplatser krävs idag stora mängder kemikalier som är dyra och farliga för miljön.  I SENAVIS utvecklar forskarna sensorteknologi för optisk mätning av koncentration av kemikalier i den vätska som täcker asfalten. Målet är att kunna erbjuda flygplatspersonalen tillförlitlig information om vägbanans status för att effektivisera och förhoppningsvis, minska användningen av kemikalier.

- Det är ett spännande forskningsområde och idag finns det ingen pålitlig mätmetod för detta. Det är viktigt att den metod vi utvecklar mäter noggrant och är lättanvänd för flygplatsens personal. Alex kan väldigt mycket om drift av flygplatser och vägunderlag. Han är även duktig att nå ut med sina forskningsresultat till användarna så att den kommer till nytta och det är väldigt värdefullt, säger Julia.

Kickoff SENAVIS Trondheim 3 september 2024

Julia Pedersen Fresvig och Alex Klein-Paste på besök hos Avinor. 

Forskningsassistent i SENAVIS

I SENAVIS-projektet kommer Julia att arbeta som forskningsassistent och stötta forskarteamets arbete med att utveckla en mätmetod och genomföra mätningar i vinterlabbet. Till sin hjälp har en ny spektrometer köpts in som blir ett viktigt verktyg i det fortsatta arbetet.

- Jag kommer att stötta Alex med praktiska och administrativa arbetsuppgifter och bidra till forskningen. Förhoppningsvis kan vi publicera forskningsresultat redan under det år som min anställning avser, men vi får se, det är en bonus, avslutar Julia.

 

Läs mer om SENAVIS

 

 


Sidan uppdaterades 2024-12-16