av
Stort intresse när AI diskuterades i Åre
Ett fyrtiotal deltagare trotsade det snöblandade regnet och begav sig till House Be i Åre onsdagen den 5 februari för att få ta del av frukostföreläsningen ”Skapa affärsvärde med AI”.
Det var Samling Näringsliv, Mittuniversitetet och Bron Innovation som tillsammans med House Be och Åre kommun bjudit in små och medelstora företag att ta del av inspirerande exempel på hur AI kan utveckla affärer.
Mattias O'Nils, ledare för forskningscentret STC vid Mittuniversitetet.
Pär Segerström, VD på Media Research berättade om samarbetet med Mittuniversitetet.
På den första programpunkten presenterade Mattias O’Nils från Mittuniversitetets forskningscenter STC, hur forskare och företag samarbetar för att utveckla nya AI-lösningar. Ett av dessa exempel visade Pär Segerström, VD på Media Research. Han kom till Mittuniversitetet med ett behov av att utveckla sitt företag med hjälp av AI och behövde råd. Det resulterade i att han tillsammans med Mittuniversitetet anställde en industridoktorand, Faeze Zakaryapour Sayyad, som nu arbetat i två år och vars AI-modeller redan implementerats i Media Research verktyg. Något som skapar en möjlighet för företaget att nå helt nya marknader.
Anderas Adler, från CoreChange Group berättade om sina erfarenheter av AI inom E-handel.
Andreas Adler som kommer från företaget CoreChange Group, har lång erfarenhet av E-handel och digital affärsutveckling. Han delade med sig av några case där AI gjort stor skillnad när det kommer till att expandera snabbt och med hög kvalité. Som exempel demonstrerade han hur AI hjälp E-handelsbolag att lansera stora mängder produkter på flera olika marknader och även hur AI effektivt kan hjälpa till att sammanfatta feedback från kunder på flera olika språk.
Anderas Eriksson från CoreChange Group presenterade ett AI-verktyg som underlättar ägarskiften.
Med från CoreChange Group var även Andreas Eriksson som arbetar med innovation. Han presenterade ett helt nytt AI-verktyg som används för att hjälpa företagare att bland annat göra verksamhetsplan och Swot-analyser. Verktyget är framtaget och utvecklat i projektet CooCon som har i uppdrag att hjälpa förtagare vid generationsväxlingar via tjänsten ägarskiften.se. Så att välmående företag i norra Sverige kan fortsätta att utvecklas i regionen.
Mona Karlsson från AWA Sweden AB, en av dagens deltagare, såg fram emot inspiration kring AI.
Intresset för frukostföreläsningen var stort och lockade fullt hus i Åre, utöver de nästan 100 deltagare som följde eventet online. En av deltagarna på plats i Åre var Mona Karlsson från AWA Sweden AB.
- AI är verkligen ett stort och spännande område med många möjligheter. Jag kom hit för att inspireras och se exempel på hur det tillämpas. Precis som i ett av casen som presenterades idag har vi på AWA anställt en industridoktorand, tillsammans med Linnéuniversitetet, som utvecklar generativ AI för att hantera immaterialrättsfrågor som vi arbetar med, berättar Mona.
Se presentationerna igen
Hade du inte möjlighet att delta? Du kan se föreläsningarna igen via Youtube:
"Samverkan för datadriven utveckling" - Pär Segerström, Media Research
”Expandera och digitalisera med AI (i praktiken)” Andreas Adler, CoreChange Group
En del av forskningsprojektet DIGIT
Eventet arrangerades av Samling Näringsliv, Mittuniversitetet och Bron Innovation i ett samarbete med House Be och Åre kommun med stöd från Region Jämtland/Härjedalen, Region Västernorrland och Europeiska Unionen inom forskningsprojektet DIGIT – Hållbar digital transformation www.miun.se/digit
Mer info om program och talare hittar du här: www.miun.se/AIeventAre