Invigning av AI Sweden och AI Kompetens

Mån 07 dec 2020 10:52

I onsdags invigde AI Sweden tre nya Norrlandskontor i Luleå, Skellefteå och i Sundsvall som leds av Mittuniversitetet och Bron Innovation. I samband med invigningen lanserads även en ny gemensam satsning - AI Kompetens som genomförs tillsammans med Samling Näringsliv i Jämtland Härjedalen.

invigningen av AI Sweden North och AI Kompetens

Invigningen genomfördes som ett digitalt event där AI Sweden började sändningen med talare från hela regionen. Efter AI Swedens invigning tog Mittuniversitetet, Bron Innovation och Samling Näringsliv över sändningen och lanserade den nya gemensamma satsningen AI Kompetens.

Peter Vomacka från Samling Näringslive på livelänk från Östersund, Lars Persson Skandevall från Bron Innovation och Mattias O'Nils från Mittuniversitetet på plats i studion i Sundsvall.

Prof. Mattias O’Nils började med att presentera Mittuniversitetets och regionens olika satsningar inom AI. Därefter fick deltagarna ta del av hur två olika företag använt AI för att utveckla sina affärer. Lanseringen avslutades med att Peter Vomacka från Samling Näringsliv och Lars Persson Skandevall från Bron Innovation presenterade hur man kan dra nytta av projektet AI kompetens. Nästa stora aktivitet inom projektet är Business Innovation Day dit företag och organisationer kan anmäla in en utmaning som de står inför och diskutera lösningar med experter inom bland annat AI.

AI Sweden

AI Sweden grundades 2019 och har kontor i Göteborg, Stockholm, Lund, Örebro, Lindköpring. AI Sweden har nära 100 partners runt om i landet och förstärker nu verksamheten med tre kontor i norrland; Luleå, Skellefteå och Sundsvall. Mittuniversitetet och Bron Innovation är två av organisationer som samarbetar kring Västernorrlandskontoret.

Region Jämtland Härjedalen
Bron 16x9