Markus är Försäkringskassans första industridoktorand inom AI

Fre 27 aug 2021 14:07

Möt Markus Fält som är Försäkringskassans nya industridoktorand. Markus ska med hjälp av loggdata utveckla AI-modeller som snabbare kan upptäcka fel i IT-systemen.

Markus Fält intervjufilm

Försäkringskassan har en väldigt komplex IT-infrastruktur och Markus roll som industridoktorand är att se om man kan använda befintlig loggdata för att bygga AI-modeller som kan automatisera grundorsaksanalyser och på så vis upptäcka fel snabbare.

Industridoktorandtjänsten skapades genom en strategisk överenskommelse mellan Mittuniversitetet och Försäkringskassan som tillsammans gör en gemensam satsning inom AI. Syftet är att attrahera och utveckla spetskompetens inom området hos både Försäkringskassan och i regionen.

I denna film får du höra en intervju med Markus Fält, industridoktorand, Mikael Norberg, CTO/Chefsarkitekt Försäkringskassan och Dr. Stefan Forsström, handledare vid Mittuniversitetet.

Markus forskning ingår i forskningscentret STC vid Mittuniversitetet. STC utvecklar sensorbaserade system and tjänster inom elektronik- och datateknikområdet. Forskningens fokus ligger på industriell IT och sker i nära samarbete med företag, industri och offentliga organisationer.

STC Sensible Things that Communicate logotyp

Sidan uppdaterades 2021-09-01