Framtidens industriforskare besökte Mittuniversitetet

Tor 12 maj 2022 16:33

Den 11-12 maj besökte ett 20-tal industridoktorander, från företagsforskarskolan Smart Industry Sweden, Mittuniversitetet i Sundsvall. Detta var andra seminariet för forskarskolan sedan den startades för drygt ett år sedan.

Företagsforskarskolan Smart Industry Sweden besöker Mittuniversitetet.

Under första dagen fick industridoktoranderna presentera sina arbeten och diskutera utmaningar och dela erfarenheter med varandra. Med på mötet fanns även doktorandernas handledare från både företag och akademi.

- Syftet med forskarskolan är att alla, både doktorander och handledare, ska kunna utbyta erfarenheter med varandra och hitta nya samarbeten inom området smart industri, säger Peter Thorvald direktör för forskarskolan.

Forskarna fick göra ett platsbesök på SCAs sågverk i Tunadal.

Väl på plats i Sundsvall fick forskarna och deras handledare göra ett unikt studiebesök på SCAs sågverk i Tunadal. Jenny Friberg, som deltar i forskarskolan från SCA, visade deltagarna runt på anläggning och presenterade verksamheten.

Jenny Friberg från SCA som deltar i företagsforskarskolan Smart Industry Sweden.

Forskarskolan Smart Industry Sweden är ett samarbete mellan fem universitet; Högskolan i Halmstad, Högskolan i Skövde, Högskolan Väst, Jönköping University och Mittuniversitetet och i denna omgång deltar åtta olika företag. Nu öppnar företagsforskarskolan sitt andra intag av nya industridoktorander och det finns därmed möjlighet för fler företag och industridoktorander att ansluta sig.

- Det är roligt att se doktorandernas kollektiva lärande genom de insikter och erfarenheter de får från varandras olika branschperspektiv, säger Prof. Mattias O’Nils som leder forskarskolan för Mittuniversitetet.

Läs mer om forskarskolan Smart Industry Sweden

Sidan uppdaterades 2022-05-18