Skräddarsytt samarbete vässar industri‑ och outdoorföretag

Tor 22 sep 2016 09:33

Sports Tech Research Centre vid Mittuniversitetet gör en gemensam satsning med näringslivet för att stärka förnyelseförmågan och konkurrenskraften hos företag som arbetar med innovativa produkter inom industri- och outdoorsektorn.

Sports Tech Research Centre, vindtunnel,
Delar av projektgruppen samlade i vindtunneln på Sports Tech Research Centre.

Projektet ”Sports Tech Innovation Initiative” samlar elva företag i starten och totalt satsas 16 miljoner under en treårsperiod. Utgångspunkt är företagens behov av utökad produktverifiering och forskningen som bedrivs vid Sports Tech Research Centre.

– Vi ser en stor vinst i att tillsammans med företagen skapa direkt nytta i deras utveckling. Det är ett givande kunskapsutbyte där vi som forskningscentrum även får relevanta forskningsfrågor och kan utveckla vår forskning ytterligare, säger Mikael Bäckström, centrumledare vid Sports Tech Research Centre.

En stor andel av företagen inom industri- och outdoorsektorn använder moderna textilier och andra material i sina produkter. Utvecklingen går snabbt framåt vad gäller materialegenskaper, produktutveckling, produktionsmetoder och hållbarhet vilket ställer stora krav på företagens utvecklingsförmåga.

– Woolpower är ett varumärke som arbetar mycket med funktion och kvalitet, att i produktutvecklingsarbetet och i kvalitetsarbetet ha tillgång till en labbmiljö där textilens egenskaper - från fiber till färdigt plagg - kan mätas är därför mycket värdefullt. Att Sports Tech Research Center har utvecklats i samarbete med oss betyder att det är anpassat för våra behov, säger Ulrika Rogeman, produktchef på Woolpower.

Projektet ska skapa förutsättningar för regionens företag att fortsatt vara framgångsrika på marknaden och ligga steget före i utvecklingen. Genom de delvis världsunika laboratorierna på Sports Tech Research Centre kan företagen stärka sin konkurrenskraft.

– Grunden för vår produktutveckling av fallskydd är våra kunders behov av säkra byggarbetsplatser. Genom samarbetet får vi tillgång till laboratoriet och vindtunneln vilket hjälper oss att ytterligare vässa våra produkter, säger Stefan Moss, produktutvecklare på SafetyRespect.

Satsningen stärker även Sports Tech Research Centre position som samlat centrum för innovativ produktutveckling med test- och labbmiljöer inriktade på branschanpassad testning, utprovning av sammansatta produkter och avancerad prototypframtagning. Där framför allt de tre laboratorierna – laboratoriet för additiv tillverkning (3D-print), textilprovning och vindtunneln ingår.

– Att snabbt kunna printa prototyper i 3D har varit mycket värt för oss när vi tillsammans med våra leverantörer utvecklar nya förbättrade plastdetaljer till våra tält, säger Göran Svensk, vd, Hilleberg The Tentmaker.

Fakta om Sports Tech Innovation Initiative:
STII – Sports Tech Innovation Initiative är ett treårigt projekt vid Mittuniversitetet med en total budget på 16 miljoner med intressenter som Tillväxtverket, Mittuniversitetet, Östersunds kommun och medverkande företag.

Projektet syftar till att stärka näringslivets och regionens förnyelseförmåga och konkurrenskraft, genom branschanpassad produktutveckling där moderna utvecklings- och beräkningsverktyg används i alla faser. Projektet ska även integrera de befintliga additiv- och textillaboratoriet med det nya vindtunnellaboratoriet till ett sammanhållet center för produktutveckling och verifiering, främst för företag som arbetar med innovativa produkter inom industri- och outdoorsektorn.

Deltagande företag i projektet: Hilleberg The Tentmaker, SafetyRespect, Rock Group Sweden (Gneis), Woolpower, Spektrum, Swedish Engineering, Extra Evil (Jethwear), Light My Fire, Klättermusen, Aktiv Ortopedteknik och Lundhags.

Mikael Bäckström

Sidan uppdaterades 2017-11-16