Spektrum, guldvinnare på ISPO‑awards 2020 i München

Ons 12 feb 2020 16:49

Mittuniversitetet och Sports Tech Research Centre  säger grattis! till ännu en värdig vinnare under årets outdoormässa i München.

spektrum

SPEKTRUM, GULDVINNARE PÅ ISPOAWARDS 2020, MÜNCHEN

”Spektrum utvecklar och designar skidglasögon i växtbaserade material. ”Att vinna en GOLDAWARD på ISPO 2020 bevisar att vårt dedikerade arbete har lönat sig och att vi som företag är på rätt väg för framtiden” Andreas Nilemo, vd SPEKTRUM SPORTS

— Spektrum har som medlem i två av Sports Tech Research Centre projekt använt vårt materialprovningslabb för att bland annat testa hållfastheten i skidglasögonen. Det är extra roligt när företag satsar på produkter i bio-material och att vi som forskningscenter kan få vara med och bidra i den processen, kommenterar Kajsa Nilsson labbansvarig. Samarbetet fortsätter nu i projektet Augmented Sports där en fortsättning sker i användningen av hållbara material.

DEN VÄXTBASERADE PROCESSEN
Ramarna för Spektrums skidglasögon är tillverkade av växtbaserade derivat från majs. I en process modifieras de till polymerer och blir pellets som infärgas innan de används i tillverkningen. Infärgningsprocessen förbättrar färgprestandan, hållbarheten och gör de tåligare mot slag och repor. 64% av produkten är producerad av plantbaserade material. Processen förbättrar även arbetsmiljö under tillverkningen då man undviker att exponera personalen i fabrik för farliga lösningsmedel och kemikalier vid lackering. De externa detaljerna i skidglasögonen är tillverkade av olja utvunnen av derivat från ricinplantor.

Sidan uppdaterades 2020-02-12