3D‑printad prototyp bidrar till effektivare benspark

Ons 07 sep 2022 09:15

Inom forskningsprojektet Augmented Sports erbjuds företag och organisationer stöd för utveckling av såväl utrustning som teknik. En deltagare i projektet är Dan Nilsson som fått hjälp med att producera prototyper av 3D-printade redskap som ska förbättra tekniken i bröstsim.

Bröstsim i basssäng
Foto: Mostphotos

– När min dotter började simträna i sin simklubb och skulle fokusera på bröstsim såg jag att bensparken var en ganska onaturlig rörelse. Då började jag fundera över hur jag skulle kunna hjälpa henne i träningen, berättar Dan Nilsson som själv driver företag inom produktutveckling.

Han fick sin idé till simredskap för ungefär ett år sedan, och kontaktade därefter Sports Tech Research Centre.

– Det här var först bara en tanke att göra något till min dotters och hennes lillebrors simträning, sedan växte ambitionsnivån och jag tänkte att det kanske kan kommersialiseras. Det största bidraget från forskningsingenjörerna var att få hjälp att göra prototyperna. Vi har även pratat lite om material som har rätt egenskaper, säger Dan.

Grodbenspark eller whip kick


Inom bröstsimmet finns ett par olika tekniker av benspark som nyttjas av de aktiva.

– Livräddningssällskapet lär ut grodbenspark, som är lättare att lära sig. Simförbundet är ute efter att simma så fort som möjligt och de förordar whip kick, menar Dan.

Han förklarar vidare att ett tvärsnitt av en människa är formad som en rektangel, och som simmare vill man hålla ihop kroppen och benen inom den rektangeln för att minska motståndet i vattnet.

– Man vill lägga kraften på att röra sig framåt. Filosofin är därför att man ska hålla kroppen så kompakt som möjligt. Det ger en kortare väg att röra benen och simmaren behöver inte flytta lika mycket vatten. Den effekten får man genom att nyttja en så kallad whip kick i stället för grodbenspark, berättar Dan.

Den 3D-printade prototypen hålls fast med hjälp av låren för att isolera dem från rörelsen, vilket leder till att simmaren bara kan använda underbenen. På så sätt tvingas hen att nyttja rätt typ av spark, en så kallad whip kick.

– Jag har fått totalt 15 prototyper från forskningsingenjörerna, varav simklubben fått låna ett halvt dussin för att testa både i de yngre grupperna samt bland de halvprofessionella simmarna i gymnasieåldern. Nybörjarna bedöms främst från poolkanten, medan de mer erfarna simmarna har berättat att de tycker att redskapet är ganska jobbigt eftersom man inte kan slarva med bentagen, berättar Dan.

En av de som bidragit med att utveckla Dans idé är forskningsingenjör Magnus Ahnesjö vid Sports Tech Research Centre på Mittuniversitetet i Östersund.

– Även om vi bara hjälp till med tillverkning av prototyperna har det varit spännande att höra hur det utfallit och om träningsmetoden ger några resultat. Det är ju extra roligt när vi kan få hjälpa lokala företag att utveckla innovativa idéer och i det här fallet även det lokala föreningslivet, säger Magnus. 

I framtiden hoppas Dan kunna utveckla produkten ytterligare och till och med kommersialisera den, även om det kräver stora investeringar i patent, både i Sverige och utomlands.

– Utan hjälpen från forskningscentrumet hade jag inte kommit så här långt och kunnat ta fram så många exemplar av prototypen, avslutar Dan.

Samarbetet har utförts inom ramen för projektet Augmented Sports som genomförs med stöd av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden/Tillväxtverket, och där även Östersunds kommun finns med som finansiär. Genom den här typen av samarbetsform, så kallad öppen innovation, får partners tillgång till avancerad labbutrustning och ny kunskap för att utveckla den egna verksamheten.

Läs mer om Augmented Sports

 

 

 


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2022-09-07