Alexis Engström

Universitetspedagogisk utvecklare|Educational developer

Arbetar med pedagogisk utveckling på FUS och undervisar på några av de högskolepedagogiska kurserna. Engagerad i arbetet med hållbar utveckling, skrivlyftet, HEaD, Supported education program, den pedagogiska inspirationsdagen och i arbetet med kursanalyser och kursvärderingar.

Har arbetat mycket med studentmedverkan och lärande för hållbar utveckling och är intresserad av de möjligheter och utmaningar som uppstår när rollerna i ett utbildningssammanhang öppnas upp.

Publikationer

Böcker

Barrineau, S. , Engström, A. & Schnaas, U. (2019). An Active Student Participation Companion. Uppsala : Avdelningen för kvalitetsutveckling - Enheten för universitetspedagogik

Kapitel i böcker, del av antologier

Edlund, A. & Engström, A. (2024). Intervju med Skrivlyftets initiativtagare. I Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : MIttuniversitetet. S. 43-49.

Edlund, A. , Lennartson-Hokkanen, I. & Engström, A. (2024). Skrivdidaktiska verkstäder – lärarlag utforskar och utvecklar akademisk litteracitet. I Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 53-72.

Edlund, A. , Lennartson-Hokkanen, I. & Engström, A. (2024). Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - teoretiska utgångspunkter. I Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : Mittuniversitetet. S. 17-41.

Konferensbidrag

Mozelius, P. , Bader, S. , Jaldemark, J. , Urbansson, P. & Engström, A. (2022). Educational development - Challenges, opportunities, tools and techniques. I Proceedings of the 21st European Conference on e-Learning - ECEL 2022. Reading, UK : . S. 264--271.  

Samlingsverk (redaktör)

Edlund, A. (ed.) , Engström, A. (ed.) , Lennartson-Hokkanen, I. (ed.) & Westman, M. (ed.) (2024). Skrivlyftet vid Mittuniversitetet - akademisk litteracitet i praktiken. Sundsvall : Mittuniversitetet  

Sidan uppdaterades 2024-11-14