Petri Partanen

Forskare|Researcher

Fil. dr. i psykologi, leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi.

Bakgrund

1990-1995 Umeå Universitet Psykologlinjen, Master of Social Sciences.
1996 Leg. psykolog
2009 Specialist i pedagogisk psykologi.
2008-2016 Forskarutbildning i psykologi.
2016-2017 Postdoktor på Department of Psychology, Kingston University, London, UK.
2019- Visiting Researcher, Institute of Education, University College London (UCL), UK.

Anställningar:
Psykolog inom barn- och utbildningsförvaltningen, Östersunds kommun, 1995-2016
FoU-sakkunnig, Östersunds kommun, 2017-2025
Universitetslektor Mittuniversitetet 2018-2019

Övriga uppdrag:
Ordförande Vetenskapliga Rådet, Sveriges Psykologförbund, 2016-2023
Skolverket, Kunskapsöversikt Hälsofrämjande skolutveckling, 2018-2019

Forskningsområden

Kognitiva förmågors roll i lärande, intelligens, exekutiva funktioner inklusive arbetsminnes-, planerings- och uppmärksamhetsförmåga, metakognition och självregleringsförmåga, utredningsmetodik, matematik- och läs- och skrivutveckling, barn och unga i behov av stöd, dynamisk utredning (Dynamic Assessment), Hälsofrämjande och förebyggande insatser inom elevhälsa.

Forskning

Metakognitivt arbetssätt i undervisningen.

FoU-projekt i Östersunds kommun, 2017-2020 . I projektet utforskar vi hur lärare kan bedöma elevers metakognitiva förmåga i syfte att genom ett metakognitivt arbetssätt i undervisningen stödja och utveckla metakognitiva, självreglerande och andra förmågor i elevers lärande.

I projektet utforskar vi också hur dynamisk bedömning (Dynamic Assessment) tillför ytterligare information om hur exekutiva förmågor som planeringsförmåga och arbetsminne påverkar skolprestationer i tidig läs-, skriv- och matematikutveckling, samt i nationella prov i åk 3.

Exekutiva funktioner i tidig matematikutveckling i förskola:

Projekt i samarbete med University College London, 2017-2020. I projektet utforskar vi hur ANS (approximate number system), exekutiva förmågor så som planeringsförmåga, arbetsminne och generell kognitiv förmåga påverkar tidig matematikutveckling i förskoleåldern, samt risk för matematiksvårigheter. Forskningen berör både normalpopulation, barn i behov av stöd i förskolan, samt barn med utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar (neurodevelopmental disorders).

Pedagogisk psykologisk/specialpedagogisk forskning i PASS-projektet 2019-:

1) Forskning kring sambanden mellan underliggande förmågor som exekutiva funktioner, planeringsförmåga, uppmärksamhetsförmåga, generell kognitiv förmåga (fluid intelligence) och skolprestationeri nationella prov inom matematik och svenska för elever i normalpopulation åk 3, 6 och 9.
2) Forskning kring sambanden mellan underliggande förmågor (se ovan), betyg och skolprestationer i matematik och svenska för elever med sk låg kognitiv förmåga (70-85) i åk 6 och åk 9.
3) Forskning kring sambanden mellan underliggande förmågor (se ovan), betyg och skolprestationer i matematik och svenska för elever med sk exceptionella förmåga (gifted children/särskild begåvning >130).
4) Forskning kring sambanden mellan kognitiva tankeförmågor, lärares bedömning av elevers förmågor och skolprestationer i matematisk och svenska i åk 3,6 och 9.

Dynamisk utredningsmetodik vid logopedutredningar, 2020-2025:

Forskning i samarbete med Enheten för logopedi, Karolinska Institutet.

EduWell, Forskning om hälsoundervisningen i Norden, 2024-

Undervisning

Skol- och pedagogisk psykologi.
Kurser i utredningsmetodik för psykologer och specialpedagoger.
Kurser i handlednings- och samtalsmetodik för specialpedagoger och speciallärare.

Övrigt

Granskningsuppdrag

Peer reviewer for Psychology in the Schools, Research in Developmental Disabilities, British Journal of Educational Psychology, Springer Nature - npj Science of Learning.

 

Standardiseringsuppdrag

PASS-projektet: Standardisering av Cognitive Assessment System 2 och Cognitive Assessment System 2 Rating Scale i norsk och svensk population, 2015-2016

Digibility: Standardisering av Digibility - digital dynamisk kartläggning av metakognition, analogt tänkande, arbetsminne och uppmärksamhetsförmåga i svensk population, 2020-2022

 

Forskningsprojekt

Pågående

EduWell: Utbildning för Hälsa och Lärande

Sidan uppdaterades 2025-06-21