Kostnadsfri OA‑publicering– nytt för 2022

Fre 04 feb 2022 14:40

Mittuniversitetets bibliotek deltar i olika nationella så kallade transformativa avtal, för dig som forskare innebär det att du kan publicera artiklar kostnadsfritt med öppen tillgång (OA).

Open Access-logo

Nytt för 2022

• ACM OPEN – nytt avtal med ACM (Association for Computing Machinery) där biblioteket täcker hela kostnaden. Information från ACM om ACM OPEN.
  • MDPI – nytt avtal som ger 10% rabatt på publicering i förlagets tidskrifter, faktureras och betalas av författaren.

Viktig att tänka på är att många förlag identifierar artiklar både utifrån angiven affiliering och e-postdomän. Därför rekommenderar vi att du alltid använder din e-postadress från Mittuniversitetet (förnamn.efternamn@miun.se) i alla skeden av publiceringen.

Om ni stöter på funderingar vid manushantering eller val av OA-licens (ofta en Creative Commons-licens) hör av er till oss på universitetsbiblioteket.

Publicering på Mittuniversitetet

Sidan uppdaterades 2022-02-04