Litteraturfestivalen i Sundsvall – det här händer hos oss

Ons 18 okt 2023 10:14

Den 21 oktober – 5 november är det litteraturfestival i Sundsvall, och Mittuniversitetet är förstås med på ett hörn. Lill Furudahl, bibliotekarie, berättar om vad som står på programmet.

en hand håller upp en bok, bokhyllor i bakgrunden

Biblioteket under litteraturfestivalen

Lill Furudahl har varit med och planerat innehållet i Västernorrlands litteraturfestival, Mittlitt, som Mittuniversitetet är med och arrangerar i år.

Kan du berätta vad som kommer att hända?

– Absolut! För det första så kommer det att vara en fantastisk invigning den 21 oktober i Grönborgs här på campus Sundsvall. Då kommer flera kända namn, som Gina Dirawi, Sarah Parkman och Faysa Idle att medverka och uppträda. Sedan kommer det att hända en hel del grejer runt om i Sundsvall, bland annat på teatern och här hos oss. Festivalen håller ju på i två veckor, så det är ett digert program med allt från författarsamtal till workshops och seminarier.

Och på Mittuniversitetet, vilka programpunkter kan festivaldeltagarna se fram emot här?

– Åh, en hel del! Vi kommer att ha olika författarsamtal med Duraid Al Khamisi och Faysa Idle och med David Mohseni och med vår hedersdoktor Pija Lindenbaum. Sedan kommer vi också att ha en skrivarworkshop, där man får verktyg för att skriva en kort novell, så kallad flash fiction. Dessutom kommer vi att ha en föreläsning om Stig Dagerman och ett litteraturvetenskapligt seminarium om boken Haralds mamma av Johanna Frid. Och just det, man kan också få lära sig mer om AI om man kommer och lyssnar på Jessica Livlaid som ska berätta om det.

Var håller ni till? Och vad kostar det?

– Det är helt gratis och våra aktiviteter sker i bibliotekets tidningsrum, men kom i tid, platserna är begränsade. Våra studenter från programmet för skrivande och litteratur kommer också att inleda en författarkväll på Sundsvalls teater med uppläsningar. Och så arrangerar vi tillsammans med Västernorrlands sameförening en kväll med samiska berättelser vid lägerelden ute vid Lomtjärn.

Mittlitts program på universitetsbiblioteket

Detta är en del av litteraturfestivalen Mittlitt. På Mittlitts webbplats kan du läsa mer samt se det fullständiga programmet.

MittLitts webbsida

Sidan uppdaterades 2023-10-18