Författarsamtal med David Mohseni

Tor 28 sep 2023 14:28

På onsdagen den 25/10 klockan 13.00 kommer David Mohseni till universitetsbiblioteket och samtalar med Hanieh Mohammadbeigi från Sundsvalls stadsbibliotek.

Bokomslag för Ligger Sverige i Iran av David Mohseni

David Mohseni föddes 1998 i Afghanistan. Som tioåring flydde han från sitt hemland och hamnade i Iran. Där arbetade han tre år i källaren på en snickerifabrik, tills han en dag får kontakt med sin äldre bror, som lyckats ta sig till Sverige. Med hjälp av smugglare kan David fortsätta vidare till Turkiet och därefter med båt över till Grekland. Sju månader senare, 14 år gammal, når han Sverige och Leksand.

I hans novell Eller sjunk i havet får man följa honom under en del av hans fyra år på flykt undan kriget. Hela berättelsen släpptes på LL-förlaget 2017 med titeln Ligger Sverige i Iran?

David samtalar med Hanieh Mohammadbeigi från Sundsvalls stadsbibliotek. Författarsamtalet kommer även att livesändas till flera folkhögskolor och bibliotek i Norrland.

Mer info

Datum: 25/10

Tid: 13.00 - 14.30

Plats: Universitetsbiblioteket, Mittuniversitetet.

Pris: Gratis men evenemanget har ett begränsat antal platser.

Detta är en del av litteraturfestivalen Mittlitt. På Mittlitts webbplats kan du läsa mer samt se det fullständiga programmet.

Mittlitts webbplats

Sidan uppdaterades 2023-10-17