Johanna Frid på litteraturfestivalen

Tor 28 sep 2023 15:43

Johanna Frids hyllade bok Haralds mamma står i fokus när det är dags för ett öppet litteraturseminarium under litteraturfestivalen MittLitt. Två dagar senare står hon på Sveateaterns scen tillsammans med studenter från Mittuniversitetet.

En kvinna sitter på en pall
Foto: Thron Ullberg

Johanna Frids bok Haralds mamma, som gavs ut i maj i år, är en hyllad relationsroman som har beskrivits som en på samma gång giftig dödsdans, nattsvart sarkastisk och mycket, mycket rolig.  Ett ”sprakande, fantasifullt fyrverkeri” och en ”sällsynt blomma i svensk samtidsprosa”, är andra omdömen om den.

Johanna Frid själv beskrivs som en av landets mest intressanta yngre författare. På tisdagen den 24 oktober, klockan 13.00, hålls ett öppet litteraturvetenskapligt seminarium om boken. Seminariet, som är gratis och öppet för alla, äger rum i Universitetsbiblioteket på campus Sundsvall.

Studenter läser från scenen

Två dagar senare, torsdagen den 26 oktober, kommer Johanna Frid dessutom att medverka på Sveateatern. Under kvällen samtalar hon med litteraturvetaren Anders E Johansson om sitt författarskap, och läser ur "Haralds mamma".

Studenter från Mittuniversitetets program Litteratur och skrivande samt Holas skrivarlinje att inleda med uppläsningar. Arrangemanget kostar 50 kr, och biljett bokas på Entré Sundsvall.

Entré Sundsvall

Läs mer om vad som händer på Mittuniversitetee under Litteraturfestivalen i Västernorrlands, MittLitt

MittLitt på Miun

Detta är en del av litteraturfestivalen Mittlitt. På Mittlitts webbplats kan du läsa mer samt se det fullständiga programmet.

MittLitts webbsida

Sidan uppdaterades 2023-09-28