Skriv en novell på 90 minuter

Ons 20 sep 2023 08:10

Under litteraturfestivalen i Västernorrland, Mittlitt, så kan du bland mycket annat prova att skriva en kort novell. Författaren Johan Hemmingsson handleder dig och ger dig de nycklar du behöver.

En man sitter vid ett vattendrag, lutar hakan mot handen

Är du en av alla oss som när en dröm om att någon gång skriva en bok? Då kan du testa dina vingar, få lite tips och dessutom handledning och respons om du deltar i Mittlitts skrivarworkshop. Handledare för workshopen är Johan Hemmingsson, utbildad manusförfattare och dramaturg. Han jobbar också som läs- och litteraturutvecklare på Region Jämtland Härjedalen där en av hans främsta uppgifter är att få ungdomar att intressera sig för att skriva.
– Jag håller både i skrivarläger och kortare digitala workshops, vanligtvis runt om i Jämtlands- och Härjedalsregionen, säger han.

Den här gången kommer han dock att hålla sin workshops i Flash Fiction för skrivarsugna i Västernorrland.

Berätta, hur går det till?

– Under den här workshopen får man 1,5 timme på sig att skriva en novell på max 200 ord. Det handlar alltså om att skriva sin historia kort och koncist. Jag kommer att berätta vad som behövs för en back story, vilket innebär att jag ställer frågor om den tänkta huvudkaraktären som deltagarna får svara på, inför sig själva förstås. Svaren ger dem en bild av, en back story, om sin egen huvudkaraktär. Sedan kommer de också att få en dramaturgisk modell som de ska följa. Eftersom de bara får använda 200 ord så blir fokuset i dramaturgin på själva vändpunkten i berättelsen.

Vad behövs för att delta?

Att du anmäler dig till kursen, samt att du har en egen dator. Du kan sitta antingen tillsammans med andra deltagare på universitetsbiblioteket i Sundsvall, där jag kommer att hålla kursen digitalt via en stor skärm, eller så kan man delta hemifrån, eller var man vill.

Kursen är gratis och vänder sig den som är 13-25 år.

Måste man läsa upp sin novell efteråt?

– Om man vill får man naturligtvis göra det, men det beror på hur vi ligger till i tid och hur många deltagare det är. Man kan också mejla sin novell till mig efteråt och få respons, om man vill, det väljer man själv.

Flash fiction är en benämning på en extremt kort berättelse, i motsats till en novell som kan sträcka sig över flera sidor.

Intresserad av att vara med?

Kursen hålls den 1 november klockan 14.00-15.30. Workshoppen ska pågå under 1,5 timme och är tänkt för unga skrivare som är 13-25 år.

Den är ett arrangemang ordnat av de tre regionerna Jämtland/Härjedalen, Västerbotten och Västernorrland. Om du vill kan du delta i den digitala skrivarworkshoppen på plats i universitetsbiblioteket på Mittuniversitetet i Sundsvall. Tag med egen dator och laddarsladd!

Läs mer och anmäl dig här

Om festivalen Mittlitt

Västernorrlands litteraturfestival arrangeras av Region Västernorrland i samband med bland andra Mittuniversitetet och Sundsvalls kommun.  Festivalen äger rum i Sundsvall och pågår mellan den 21 oktober till 5 november.
Temat för årets Mittlitt är framtid. Med en nyfiken blick riktar vi ljuset på framtiden som litterär plats Tillsammans gör vi en vänlig och varm litteraturfest för alla!

På Mittlitts webbplats kan du läsa mer samt se det fullständiga programmet.

MittLitts webbsida

Sidan uppdaterades 2023-09-28