MFA införs för RemoteApp/Remote Desktop vid extern inloggning

På onsdag den 17 december aktiveras multifaktorautentisering (MFA) för extern inloggning till systemet RemoteApp/Remote Desktop. Förändringen gäller alla användare, både personal och studenter, och är en del av vårt arbete med att stärka vår cybersäkerhet.

Vad innebär förändringen?

När du loggar in i RemoteApp/Remote Desktop utanför campus eller via externa nätverk behöver du från och med onsdag bekräfta din identitet via Microsoft Authenticator-appen i notifieringsläge. För inloggning från internt nätverk sker ingen förändring.

Detta behöver du göra

Installera Microsoft Authenticator på din mobil om du inte redan gjort det.
Säkerställ att appen är konfigurerad i notifieringsläge, så att du kan godkänna inloggningar via pushnotiser.
Från och med onsdag loggar du in i RemoteApp/Remote Desktop med MFA.

Varför införs MFA?
MFA är ett effektivt sätt att skydda användarkonton och minska risken för obehörig åtkomst. Det extra steget i inloggningen bidrar till en säkrare digital miljö för alla.

Behöver du hjälp?
IT Supporten finns tillgänglig om du behöver stöd med installation eller konfigurering.

Start:
2025-12-17 08:00
Skapad:
2025-12-16 15:58
Förväntad klar:
2025-12-19 17:00

Sidan uppdaterades 2025-12-16