MFA införs för RemoteApp/Remote Desktop vid extern inloggning
På onsdag den 17 december aktiveras multifaktorautentisering (MFA) för extern inloggning till systemet RemoteApp/Remote Desktop. Förändringen gäller alla användare, både personal och studenter, och är en del av vårt arbete med att stärka vår cybersäkerhet.
Vad innebär förändringen?
När du loggar in i RemoteApp/Remote Desktop utanför campus eller via externa nätverk behöver du från och med onsdag bekräfta din identitet via Microsoft Authenticator-appen i notifieringsläge. För inloggning från internt nätverk sker ingen förändring.
Detta behöver du göra
Installera Microsoft Authenticator på din mobil om du inte redan gjort det.
Säkerställ att appen är konfigurerad i notifieringsläge, så att du kan godkänna inloggningar via pushnotiser.
Från och med onsdag loggar du in i RemoteApp/Remote Desktop med MFA.
Varför införs MFA?
MFA är ett effektivt sätt att skydda användarkonton och minska risken för obehörig åtkomst. Det extra steget i inloggningen bidrar till en säkrare digital miljö för alla.
Behöver du hjälp?
IT Supporten finns tillgänglig om du behöver stöd med installation eller konfigurering.