Laborationsassistenter i Teknisk design och Teknisk Fysik

Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik

Vi bedriver forskning och utbildning inom ämnena fysik, kemiteknik, maskinteknik, matematik, teknisk design, teknisk fysik och ämnesdidaktik i matematik och naturvetenskap. Här finns unik och världsledande forskning inom centrumbildningar FSCN Research Centre och Sports Tech Research Centre.

Arbetsuppgifter

Institutionen för Ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (IMD) söker en eller flera laborationsassistenter inom grundutbildningen. Som laborationsassistent kommer du att spela en viktig roll för nya studenter i samband med laborationer, exempelvis inom kursen ingenjörsmetodik som ingår i Mittuniversitetets alla civilingenjörsutbildningar. Dina arbetsuppgifter inkluderar att förklara problemuppställningar, svara på frågor och vägleda studenter genom laborationerna.

Dina arbetsuppgifter kommer också att inkludera samarbete med andra studenter och personal på institutionen för att säkerställa att laborationerna genomförs på ett effektivt och säkert sätt. Detta innefattar att delta i möten och samarbeta med kursansvarig och andra assistenter för att säkerställa att laborationerna är väl förberedda. Du kommer också att behöva hjälpa till med att utvärdera studenternas prestationer och ge feedback på deras arbete.

Dina arbetsuppgifter kan även komma att innefatta projekthandledning i senare del av program.

I rollen som laborationsassistent kommer du att ha möjlighet att utveckla dina pedagogiska och kommunikativa färdigheter samtidigt som du hjälper andra studenter att lyckas på laborationerna. Du kommer att vara en del av en positiv och stödjande arbetsmiljö och ha möjlighet att bygga värdefulla kontakter inom din utbildning.

Din bakgrund

Vi söker dig som är

• Student på något av Miuns civilingenjörsprogram
  • Godkänd i minst 42 hp från år 1, inklusive ingenjörsmetodik
  • Tillräcklig pedagogisk förmåga för att kunna assistera på ett tydligt och begripligt sätt.

Du förväntas ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.

• Meriterande är om du har högt betyg i kursen Ingenjörsmetodik
  • Meriterande är också om du har erfarenhet av konstruktionsprojekt
  • Det är också fördelaktigt om du på något sätt är engagerad i mottagandet av nya studenter.

Dina egenskaper

För att vara framgångsrik i rollen är du både engagerad och pedagogisk.

Du är en kommunikativ och social person som tycker om att arbeta med andra människor och kan anpassa ditt sätt att förklara komplicerade problem på ett lättförståeligt sätt.

Du har en positiv inställning till att hjälpa andra, är tålmodig och har förmågan att ge konstruktiv feedback.

Vi ser också att du har en positiv inställning och kan samarbeta effektivt med andra laborationsassistenter och lärare i kursen. Du har förmågan att arbeta självständigt när det behövs och är villig att ta på dig extra ansvar när det behövs för att stödja eleverna och se till att kursen fungerar smidigt.

Anställning och tillträde

Som laborationsassistent vid Mittuniversitetet har du en så kallad intermittent anställning. Det innebär att du kommer att tillhöra en personalpool och anställs vid varje enskilt tillfälle samt får ekonomisk ersättning per timme. Hur mycket man får arbeta varierar, eftersom du blir erbjuden arbete när behov finns. Det innebär att du kommer att erbjudas enstaka, kortvariga anställningstillfällen med start den 2024-08-26 och till senast 2025-08-25.

Kursstart är den 2024-09-02 och du förväntas kunna delta på ett uppstartsmöte med information om anställningen, laborationerna och förberedelser någon gång mellan den 26:e augusti och 2:a september.

Anställningsort: Sundsvall

Antal platser: 1-5

Närmare upplysningar lämnas av;
Prefekt Claes Mattsson, claes.mattsson@miun.se, 010-142 84 98,
Studierektor Johan Persson, Johan.Persson@miun.se, 010 - 142 78 94, eller
bitr. universitetslektor Nicklas Blomquist, nicklas.blomquist@miun.se, 010 – 142 80 86.

Ansökningshandlingar ska vara på svenska eller engelska.

Till ansökan önskas utdrag på studieresultat från Ladok.

Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem senast 2024-06-30.

Mittuniversitetet, med campus både i Sundsvall och Östersund, är ett lärosäte med närhet till studenter, kollegor och det omgivande samhället. Samtidigt befinner vi oss intill hav, skog och fjäll vilket skapar förutsättningar för en fantastisk livskvalitet. Här skapas ny kunskap genom internationellt framgångsrik forskning och utbildningar som bidrar till samhällsutvecklingen. På så sätt medverkar vi till en hållbar framtid och en bättre värld. Som anställd vid Mittuniversitetet ska du kunna förena arbete med fritid och ha en bra balans i livet. Vi erbjuder bland annat flexibla arbetstider, stöd för friskvårdsaktiviteter, löneutfyllnad vid föräldraledighet och sjukdom. Du får också generöst med semesterdagar. Välkommen till ett universitet där människor möts, inspireras och tänker nytt. Mittuniversitetet arbetar aktivt för lika villkor och strävar efter att ta tillvara de kvaliteter som mångfald och jämställdhet ger verksamheten. Dina personuppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen. Vi tar gärna emot frågor från dig som är intresserad av att jobba hos oss men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

• Anställningens omfattning

Deltid