Studie visar på vikten av motivationsfrämjande undervisning i grundskolan

Fre 09 dec 2022 13:17

Många klagar på att elever inte är motiverade i skolan – men få frågar sig varför. I studien Motivation för lärande – Grundskola presenteras elevers, lärares, rektorers och elevhälsopersonals uppfattningar om studiemotivation.

Studenter i klassrum

Studien, som omfattar fem kommunala grundskolor i Sundsvalls kommun, har fokuserat på vad som påverkar elevers studiemotivation, respektive brist på densamma. Nedan syns några av studiens resultat.  

En stor majoritet av eleverna anser att skolan är en plats de gillar och där de lär sig mycket. De känner sig trygga, de vill lära sig så mycket som möjligt och de anser att det är viktigt att delta på lektionerna. De upplever att deras lärare är rättvisa och anstränger sig för att eleverna ska lyckas.

Såväl lärare som elever värderar betyg/omdömen lågt som motiverande faktor. Svaren signalerar ett perspektiv där lärandet utgör högsta prioritet, inte hur lärandet mäts.

Lärarna menar att elevers studiemotivation påverkas av lärarens kompetens och elevens intresse för olika ämnen, dvs såväl inre som yttre motivations­faktorer. Vidare är lärarna mycket tydliga i att mer läxor och hemarbete inte är lösningen för att höja studiemotivationen hos eleverna. Däremot anser de att korta mål, snabb feedback, god social miljö i klassen, goda sociala relationer med vårdnadshavare, studiero och varierad undervisning vara betydelsefulla faktorer.

Lärarna menar i mycket större utsträckning än eleverna att det är arbetsro i klassrummet.

- De slutsatser vi kan dra av vår forskning är att det krävs en kraftsamling av alla aktörer i skolan; från ledningsnivå till lärare, elever och vårdnadshavare, med ett fokus riktad mot motivations­främjande undervisning och stöd till eleverna. Vi ser ett behov av att lyfta betydelsen av den pedagogiska, fysiska och sociala miljön i skolan för att främja motivation, säger Göran Bostedt, docent i statsvetenskap och lektor i pedagogik på Mittuniversitetet.

Studien är utförd av Göran Bostedt, docent i statsvetenskap och lektor i pedagogik, Lena Boström, professor i pedagogik, Veronica Eriksson, förstelärare Bergsåkers skola, Malin Holmström-Rising, docent i omvårdnad och Ingela Stenberg, doktorand i pedagogik.

Göran Bostedt och Lena Boström har nyligen skrivit en debattartikel i ämnet.

Läs debattartikeln som publicerats på Skolvärldens webbplats här


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2022-12-09