Forskningsprojekt om studiemotivation i gymnasieskolan utökas

Ons 28 sep 2022 10:47

Projektet Motivation i gymnasieskolan har pågått under tre år och bygger på en omfattande elevenkät samt intervjuer med elever vid sju gymnasieprogram. Projektet har därefter utökats med klasser från grundskolan.

 Ekonomi

Gymnasieskolan har under de senaste åren rapporterat om låg genomströmning, en hög andel elever med ofullständiga betyg och bristande motivation. 53 procent av gymnasisterna anger att de känner låg studiemotivation. Från många aktörer efterfrågas därför åtgärder för att vända den negativa trenden.

Forskningsprojektet Motivation i gymnasieskolan handlar om att förstå hur gymnasieelever och lärare ser på studiemotivation. Målet är att finna förhållningssätt och metoder för att undvika problemet med ofullständiga betyg och bristande motivation.

Resultatet har visat såväl skillnader som likheter i lärares och elever syn på studiemotivation. Det har utmynnat i en praktisk vägledning för lärarnas och arbetslagens arbete i klassrummet för att öka elevers studiemotivation.  

- Studiemotivation är avgörande för elevernas prestationer, välmående och fortsatta yrke- och livsval. Med tanke på avhopp och bristande studiemotivation för många elever efterlyser vi en kraftsamling från skolans alla aktörer och elevers vårdnadshavare för att skapa strukturer som kan hjälpa eleverna i deras studier. En viktig pusselbit i arbetet är att stödja lärares arbete i skolan och ge dem goda förutsättningar att arbeta med kärnuppdraget; undervisning och lärande, säger Lena Boström, projektledare och professor.

- En annan pusselbit är att ge elever konkreta verktyg i lärandet, dvs att lära sig om hur de lär, exempelvis kognitiva strategier, lärstrategier och studieteknik. Då först kan det livslånga lärandet bli en konkret verklighet, säger Göran Bostedt, projektledare och universitetslektor.

Projektet finansieras av samverkansavtalet mellan Mittuniversitetet och Sundsvalls kommun. Arbetet har mynnat ut i boken Motivation för lärande - Teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner.


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2022-09-29