120 barn deltog i Förskollärarprogrammets inspirationsworkshops

Tor 08 jun 2023 09:19

Nyligen höll tredjeårsstudenterna på Förskollärarprogrammet i flera inspirationsworkshops för förskolebarn. Totalt ca 120 barn och 20 pedagoger deltog i workshoparna som hade temat ”Lek som värld”

En ljusblå filt ligger på golvet. Bredvid den ligger ett gossedjur som föreställer en fisk
Bild från "Strandäventyret".

Inspirationsworkshoparna är en del av kursen Lek som värld, fenomen och redskap. Syftet är bland annat att eleverna ska utveckla sin kunskap och förmåga att skapa miljöer för lek och lärande. Lekinspirationsworkshops har tack vare tidigare engagemang från förskolor utvecklats till ett fint samarbete där barn och pedagoger tillsammans med förskollärarstudenter och lärarutbildare/forskare kan samlas runt leken som fenomen. En av studenterna som var med och arrangerade workshoparna var Katarina Ceder.

Kan du berätta lite om vad ni gjorde och hur de här inspirationsworkshoparna gick till?

Vi fick i uppgift att skapa en aktivitet för barn och i min grupp valde vi att fokusera på sång, motorik, matematik, språk och kategorisering.  Äventyret döptes till "strandäventyret" och vi lade mycket tid på att planera vår aktivitet. Salen inreddes utifrån temat med en båt (filt), ett hav (blå mattor), strand (tjock madrass), filtar fick agera stenar, vi byggde en grotta av presenning där vi lyste upp inuti med ljusslingor och vi pyntade vikväggar med fiskar, sjöstjärnor, sjögräs med mera. På en skärm visades en undervattens-film med musik till, för att sätta stämningen. Barnen fick bland annat balansera på en bänk för att inte väcka ormen som låg och sov i vattnet, de fick göra mattekluringar och rimma. Efter att de hade gjort dessa aktiviteter fick de en ledtråd och ledtrådarna behövde barnen för att knäcka lösenordet till skattkistan i slutet av aktiviteten. Där i låg medaljer till barnen som de fick ta med hem som minne från äventyret, säger Katarina.

Det var inga problem att få barnen engagerade och taggade på att åka med på vårt äventyr.

Hur togs det emot av barnen?

Vi frågade barnen efteråt om vad de tyckte om aktiviteten och de sa att det var jättekul. De tyckte dock att det var ganska lätta uppgifter. Detta var något vi tyckte var svårt när vi planerade, att veta vart vi skulle lägga nivån eftersom vi inte hade någon aning om vart barnen ligger kunskapsmässigt. Det var inga problem att få barnen engagerade och taggade på att åka med på vårt äventyr vilket var kul för oss pedagoger som hade planerat allt, säger Katarina.

Varför tror du att det är viktigt med den här typen av aktiviteter?

Dels för att vi studenter ska få möjligheter att öva på vårt ledarskap, att vår lärare ska få se att vi kan leda olika barngrupper, dels att barnen får ledas av någon som inte är deras fröken. Det var också intressant att se och höra pedagogerna kommentera hur barnen agerade i de olika delarna. Denna aktivitet gav även barnens pedagoger en chans att observera barnen och deras kunskaper. Kanske kan vår inspirationsworkshop ge barnens pedagoger inspiration som de tar med sig tillbaka till förskolan, säger Katarina.

Vill du läsa mer? 

Läs mer om Förskollärarprogrammet här


Rekommenderat

Sidan uppdaterades 2023-11-27